Województwo łódzkie wybuduje kilka nowych przystanków dla kolei regionalnej i aglomeracyjnej. Wśród nich nie będzie jednak planowanego wcześniej przystanku Łódź Zarzew. Samorząd odkłada jego budowę w czasie w związku z przesunięciem terminu miejskiej inwestycji dotyczącej wiaduktów w ciągu ul. Przybyszewskiego.
Województwo łódzkie przygotowuje się do realizacji tzw. drugiego projektu przystankowego, który ma poprawić dostępność do kolei regionalnej i aglomeracyjnej. Tak samo jak w przypadku podobnego programu realizowanego w ramach poprzedniej perspektywy budżetowej UE, nowe perony będą obsługiwane głównie przez pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na naszych łamach szeroko opisywaliśmy już planowane w ramach tego przedsięwzięcia przystanki
Łódź Radogoszcz Wschód i
Łódź Retkinia.
Na terenie stolicy regionu powstać ma jeszcze jeden przystanek – Łódź Warszawska. – Zostanie on zlokalizowany w rejonie wiaduktu kolejowego przy ulicy o tej samej nazwie – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Zatrzymają się tam więc pociągi kursujące po linii nr 16 na jej początkowym odcinku Łódź Widzew – Zgierz.
Powstanie mijanka, która zwiększy przepustowośćNa reaktywowanym w 2014 r. fragmencie pociągi zatrzymują się dziś trzykrotnie: na Stokach, na Marysinie i w Arturówku. Siatka przystankowa zostanie wzbogacona niemal dwukrotnie, bo poza przystankiem przy Warszawskiej wybudowany ma zostać także wspomniany peron Łódź Radogoszcz Wschód. Dodatkowo realizowane w ramach projektu przystankowego prace obejmą także istniejący przystanek Marysin.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami
ma on zostać rozbudowany – powstanie tam tor mijankowy o długości ok. 600 m wraz z dodatkowym peronem. Obecnie cały 14-kilometrowy odcinek z Widzewa do Zgierza jest jednotorowy bez mijanek. – W pierwszym okresie uruchamiania linii nr 16 nie przewidywano wjazdu na ten odcinek pociągów PKP Intercity – tłumaczy przedstawiciel UMWŁ. Po rozpoczęciu ich kursowania niezbędne okazały się natomiast działania mające na celu poprawę przepustowości. – Ponadto mijanka umożliwi uruchomenie pociągów zarówno od strony Łodzi, jak i Zgierza o podobnej porze, co zapewni mieszkańcom dojazd na właściwe godziny do pracy czy szkół – dodaje Jacek Grabarski.
Zakres projektu zostanie zmniejszonyNajprawdopodobniej – przynajmniej na razie – nie powstanie natomiast przystanek Lódź Zarzew, który miał zostać otwarty pomiędzy stacją Łódź Widzew a przystankiem Łódź Dąbrowa na tzw. łódzkiej kolei obwodowej w ciągu łącznicy nr 540 Łódź Widzew – Łódź Chojny. Jak tłumaczy UMWŁ, jego budowa miała być skorelowana z miejską inwestycją obejmującą przebudowę wiaduktów drogowych w ul. Przybyszewskiego. – W związku z ostatnimi informacjami o jej odsunięciu przez miasto Łódź na dalsze lata bez wskazania szczegółowego terminu ich wykonania przystanek ten zostanie wyłączony z zakresu projektu etapu II, faza I – poinformował nas Jacek Grabarski.
Realizacja całego przedsięwzięcia ma zakończyć się do 2020 r. Program przystankowy ma być dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014–2020.