Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi ogłosił przetarg na przygotowanie studium wykonalności dla projektu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego, obejmującego kompleksową modernizację zaniedbanych linii podmiejskich. Dokument określi m.in. koszty realizacji oraz możliwe źródła finansowania.
Projekt pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny zakłada kompleksową modernizację podmiejskich linii tramwajowych – do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska, Ksawerowa i Pabianic oraz Zgierza i Ozorkowa. Jego podstawą jest porozumienie z 24 października br., jakie zawarły Łódź i wszystkie gminy ościenne, przez teren których przebiegają podmiejskie linie tramwajowe. Projekt, oprócz remontu infrastruktury (tory, sieć trakcyjna, zasilanie, przystanki i wiaty, sygnalizacja świetlna) w istniejącym śladzie, włączając to odcinki tras w Łodzi, zakłada m.in. instalację systemu informacji pasażerskiej, budowę nowych węzłów przesiadkowych (m.in. Legionów/Włókniarzy na Łódzką Kolej Aglomeracyjną), dostawę taboru oraz budowę zajezdni.
Co zbada studiumWybrany w postępowaniu wykonawca będzie musiał przygotować m.in. kosztorys inwestycji i analizę finansową ze wskazaniem możliwych źródeł finansowania. Dokument ten ma badać finansową, techniczną i instytucjonalną wykonalność inwestycji.
Zawarta w studium analiza ruchu ma określać m.in. zasadność wprowadzenia kilku przewozów na zasadzie tzw. szybkiej linii oraz zależność z innymi środkami transportu, w tym Łódzką Kolej Aglomeracyjną. W wariantach do realizacji wykonawca będzie musiał przygotować analizę możliwości zastąpienia torowiska pojedynczego torem podwójnym i zaproponować optymalizację lokalizacji przystanków wraz z określeniem możliwości utworzenia wspólnych przystanków z komunikacją autobusową. Studium powinno wskazywać podmiot bądź podmioty odpowiedzialne za zakup i eksploatację taboru oraz prawne konsekwencje przyjęcia danego rozwiązania.
Czy warto przenosić torowiskoDodatkowo w przypadku linii do Ozorkowa wykonawca powinien uwzględnić rozwiązanie techniczne dla zakończenia toru linii 46 w Ozorkowie (np.: pętla, rozwidlenie toru, trójkąt nawrotny) oraz projekt obszarowego sterowania ruchem. Zamawiający oczekuje również analizy celowości i możliwości przeniesienia torowiska w pas dzielący drogi krajowej 91 (al. Armii Krajowej) w Zgierzu od skrzyżowania Łódzka / Sieradzka do skrzyżowania z Łęczycką, a także budowy węzła przesiadkowego pozwalającego w przyszłości na odgałęzienie linii tramwajowej na osiedle 650-lecia w Zgierzu.
Torowisko w Ozrokowie, fot. WUW przypadku Pabianic wykonawca studium powinien rozważyć kwestię przeniesienia torowiska na jedną stronę jezdni.
Studium za pięć miesięcyOferty w przetargu można składać do 16 grudnia br. O wyborze w 70% zadecyduje cena. Pozostałe punkty będzie można otrzymać za koncepcję, to jest wskazanie innych form finansowania wkładu własnego, możliwości skrócenia czasu przejazdu innych niż za pomocą modernizacji infrastruktury i szybkich linii, sposobów zachęcenia mieszkańców do zmiany nawyków komunikacyjnych, planowane przeprowadzenie własnych analiz ruchu oraz wskazanie więcej niż jednego model zarządzania projektem, określający zasady współpracy gmin.
Termin wykonania opracowania wyznaczony jest na 30 kwietnia 2015 r.