Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe
fot. Roman CzubińskiWytarty pas rowerowy na ul. Kilińskiego w Łodzi
Nie wiosną, jak planowano, ale jesienią powstaną elementy infrastruktury rowerowej, których utworzenie przegłosowano w budżecie obywatelskim. Według organizacji łódzkich rowerzystów wymalowanie pasów dopiero pod koniec sezonu rowerowego to kompromitacja miejskich urzędników. Ci ostatni tłumaczą się trudnościami proceduralnymi.

Na zadanie o numerze L0002 oddano w ubiegłym roku 9120 głosów. Do wymalowania pasów wytypowano – jak tłumaczą pomysłodawcy – na ogół dość szerokie drogi, na których wymalowanie pasów będzie możliwe bez zmniejszania liczby pasów ruchu oraz miejsc parkingowych. Za przykład może posłużyć ul. 11 Listopada na Radogoszczu czy Łąkowa, Skłodowskiej-Curie i al. 1 Maja na Starym Polesiu, a także ulice obsługujące kampus Politechniki Łódzkiej: Wróblewskiego i Wólczańska. Łączna długość wszystkich odcinków przekracza 30 km.

Musztarda po obiedzie

Oznakowanie miało zostać wymalowane przed uruchomieniem systemu łódzkiego roweru publicznego (1 maja). Władze miasta deklarowały zakończenie zadania w pierwszym kwartale bieżącego roku, w końcu jednak do tego czasu powstały jedynie tzw. „sierżanty”, które w zakres zadania nie wchodziły. – Dopiero po serii naszych pism do Urzędu Miasta ogłoszono postępowanie. Tymczasem samo zaprojektowanie prac o takiej skali wymaga kilku tygodni! Nie wiem, do kiedy ZIM zamierza zrealizować to zadanie. Według założeń budżetu obywatelskiego musi ono być wykonane przed końcem roku – punktuje prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański. Jak dodaje, wymalowanie pasów jesienią będzie zbyt późne: ruch rowerowy zaczyna już wówczas maleć, a użyteczność infrastruktury jest o wiele mniejsza.

Ostatecznie przetarg został ogłoszony przez Zarząd Inwestycji Miejskich dopiero pod koniec lipca. Zamówienie podzielono na części: oprócz samego wymalowania pasów zawarto w nim wymalowanie śluz, zmianę organizacji ruchu na jednym ze skrzyżowań, a także uspokojenie ruchu na części ulic. Wystartowały dwie firmy. – Oferty zostały już otwarte. Trwa wybór wykonawcy, z którym zamierzamy podpisać umowę jeszcze w tym miesiącu. Również w sierpniu ma on też przystąpić do prac. Część prostszych rozwiązań ma już swoje projekty – będą one mogły zostać wymalowane od razu – zapowiada rzecznik prasowy Zarządu Piotr Grabowski. Wykonawca ma tymczasem projektować i uzupełniać dokumentację trudniejszych zadań. Ostateczny termin wykonania to połowa listopada, ale zamawiający będą naciskali, by pasy zostały wymalowane jak najszybciej.

Czy BO ma znaczenie?

Według prezesa „Fenomenu” opóźnienie całej procedury może świadczyć o lekceważącym stosunków części urzędników wobec środowisk rowerowych, a także samej idei budżetu partycypacyjnego. – Dlaczego nie zrobiono tego od razu? Nasuwa się odpowiedź: po raz kolejny dla miejskich urzędników odpowiedzialnych za transport zadania z budżetu obywatelskiego nie są priorytetem. Cała sprawa osłabia wiarę łodzian w budżet obywatelski i w jego poważne traktowanie przez władze miasta – uważa działacz społeczny.

Inaczej tłumaczy sytuację rzecznik ZIM. – Początkowo ZDiT [mowa o sytuacji sprzed 1 lipca bieżącego roku, kiedy to ZIM przejął dużą część kompetencji tej jednostki – przyp. RC] planowaliśmy, by pasy rowerowe były gotowe przed startem roweru publicznego 1 maja. Uniemożliwiły to jednak kwestie formalne. Początkowo planowaliśmy zlecić to zadanie bezprzetargowo, w ramach normalnego bieżącego utrzymania dróg. Okazało się to jednak niemożliwe i trzeba było rozpisać nowy przetarg – twierdzi rzecznik.

Przedstawiciela III sektora takie tłumaczenie nie zadowala. – Od początku było wiadomo, że to niemożliwe. Wartość zadania to 450 tysięcy złotych – to kwota, za którą nie da się zlecić robót z wolnej ręki. Wszyscy odpowiedzialni za tę sytuację powinni mieć tego świadomość i ogłosić postępowanie przetargowe najpóźniej pod koniec stycznia bieżącego roku, po uchwaleniu budżetu – przekonuje Barański. W jego ocenie pasy pojawiłyby się wtedy, zgodnie z założeniem, przed 1 maja.

Pasy trzeba odnawiać

Osobną sprawą jest utrzymanie tych pasów, które w Łodzi już istnieją. W wielu miejscach pasy i wymalowane wiosną „sierżanty” są już pościerane i ledwo widoczne. – O każdy element oznakowania trzeba dbać. Miejskie służby nie robią tego w sposób wystarczający. Tymczasem choćby statystyki roweru publicznego jasno pokazują, że elementy poprawiające bezpieczeństwo jazdy są potrzebne: rowerami porusza się wielu łodzian – komentuje prezes „Fenomenu”.

Według rzecznika ZIM istniejące sierżanty zostały celowo wymalowane w sposób nietrwały (cienkowarstwowo). – Jeśli okaże się, że kierowcy przyzwyczaili się już do wzmożonego ruchu rowerzystów, odnawianie znaków poziomych po naturalnym wytarciu nie będzie już potrzebne. Pasy rowerowe są natomiast elementem stałej organizacji ruchu, będą więc odnawiane. Tam, gdzie natężenie ruchu jest większe, staramy się malować pasy grubowarstwowo, tak by rzadziej wymagały odnawiania – zapewnia Grabowski, zaznaczając jednak, że wszystko rozbija się o koszty.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Mobilność

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Roman Czubiński 27 lipca 2020

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Przestrzeń

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Roman Czubiński 16 września 2016

Najszersza droga rowerowa na świecie

Prawo & Finanse

Najszersza droga rowerowa na świecie

Dominik Wójcik 19 listopada 2014

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Mobilność

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Roman Czubiński 27 lipca 2020

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Przestrzeń

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Roman Czubiński 16 września 2016

Najszersza droga rowerowa na świecie

Prawo & Finanse

Najszersza droga rowerowa na świecie

Dominik Wójcik 19 listopada 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5