Miasto wyremontuje torowisko na krótkim odcinku ul. Północnej oraz przylegającą do niej pętlę. Ogłoszony właśnie przetarg na projekt i wykonanie robót zapewnia dalsze istnienie tramwajów w ciągu Ogrodowa – Północna, choć jeszcze kilka lat temu poważnie dyskutowano zamiar jego likwidacji.
Łódzki Zarząd Dróg i Transportu ogłosił przetarg na przebudowę torowiska na 300-metrowym odcinku ul. Północnej oraz na pętli tramwajowej u zbiegu Północnej i Kilińskiego. Choć pętla ta nie jest używana na co dzień, jest jednym z częściej używanych krańców eksploatowanych w razie wystąpienia utrudnień w ruchu. Umożliwia bowiem obsługę najważniejszego, śródmiejskiego odcinka głównej trasy Łodzi – Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.
Remont dziesięć lat po planowaniu likwidacjiZamówienie oznacza ostateczne odstąpienie od planów likwidacji ruchu szynowego w ciągu ulic Ogrodowej i Północnej oraz odcięcia awaryjnego krańca od reszty sieci. ZDiT postulował takie rozwiązanie w 2004 roku argumentując, że tramwaje można skierować równoległą ul. Pomorską. Zwłaszcza w kontekście likwidacji ruchu okrężnego na leżącym kilkaset metrów od krańca Północna placu Wolności wiązałoby się to jednak ze znacznym zmniejszeniem możliwości wytyczania objazdów w razie awarii, wypadków czy planowych remontów w północnej części miasta.
Remont torowiska na pętli ma zostać przeprowadzony latem tego roku – wykonawca, który będzie działał w systemie „zaprojektuj i buduj”, będzie musiał zakończyć tam wszystkie prace do końca sierpnia. Przebudowa ulicy potrwa natomiast do 30 listopada. Na terenie krańca w okolicy budynku dawnej poczekalni zachowana zostanie nawierzchnia brukowa, a przy okrężnym torze do zawracania wygospodarowane zostaną miejsca parkingowe. Pewne zmiany obejmą skomplikowany układ torowy (dziś działa tu aż 12 rozjazdów) – zlikwidowany ma zostać jeden nieużywany tor łącznikowy.
Przebudowa obejmie tylko fragment ulicyWydzielone torowisko na ulicy ma zostać zbudowane w technologii płyt betonowych. W ramach tego samego zamówienia wymienione zostanie oświetlenie, powstanie też krótki fragment drogi rowerowej. Wzmocniona ma być także konstrukcja kanału rzeki Łódki, który przebiega pod ulicą i pętlą tramwajową. Oferty w przetargu można składać do 1 kwietnia, a jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie najniższa cena.
Choć wiadomo już, że torowisko na Ogrodowej i Północnej będzie nadal używane, to tegoroczne prace obejmą jedynie bardzo krótki odcinek ulicy pomiędzy Kilińskiego a Wschodnią. W niedalekiej przyszłości konieczne będzie więc ponowne zamknięcie trasy i przebudowa pozostałych 400 m trasy.
Wyremontowane tory obok wyremontowanego dworcaPętla przy ul. Północnej to jedna z ikon łódzkiej tramwajowej komunikacji podmiejskiej. Wybudowany w okresie tużpowojennym kraniec nazywany był Dworcem Tramwajów Podmiejskich. Stąd odjeżdżało bowiem aż sześć wybiegających poza Łódź linii, w tym nocna 101 do Zgierza. Działała tu też obszerna poczekalnia w nawiązującym do architektury modernizmu budynku dworcowym. Likwidacje i zmiany tras spowodowały jednak stopniowy spadek znaczenia dworca.
W 2004 roku zniknęły stąd ostatnie linie i od tamtej pory pętla ma status krańca technicznego. Przez lata pogarszał się stan zaniedbanego torowiska i opuszczonego dworca. Wkrótce jednak krajobraz ulegnie tu znacznej zmianie, nie tylko dzięki wymianie szyn. Miasto przekazało bowiem dawny budynek stacyjny Łódzkiej Okręgowej Izbie Architektów, która wyremontuje dawną poczekalnię i urządzi w niej swoją siedzibę.
O tym, że nie wszystkie pętle w Łodzi są uważane, za równie potrzebne, czytaj tutaj.