Choć o kilka kursów więcej realizowanych ma być na linii do Konstantynowa, korzystający z innych tras tramwajowych do miast regionu łódzkiego odczują niebawem spadek częstotliwości. Zmiany mają jednak pomóc dopasować rozkład jazdy do potrzeb samej Łodzi. Zmienią się również niektóre trasy przejazdu.
Jak informowaliśmy w zeszłym tygodniu, wprowadzenie
nowej siatki komunikacyjnej Łodzi ma oznaczać
poprawę częstotliwości kursowania linii konstantynowskiej. Zaplanowane na 2 kwietnia zmiany przyniosą jednak także zmniejszenie liczby połączeń na pozostałych liniach tramwajowych wybiegających poza miasto. Tramwaje podmiejskie mają bowiem kursować dwukrotnie rzadziej niż większość połączeń wewnątrzłódzkich.
Gorzej dla regionu, lepiej dla miastaOznacza to przede wszystkim kolejne po
wydłużeniu czasu przejazdu pogorszenie oferty na linii ozorkowskiej. Tramwaj 46 kursuje dziś bowiem w równym 20-minutowym takcie, który zastąpiony zostanie 24-minutowym. Wiąże się to nie tylko z istotnym zmniejszeniem liczby pociągów, ale i z pogorszeniem czytelności rozkładu jazdy w wyniku nieutrzymywania równych minutowych końcówek odjazdów dla każdej godziny.
– Linia 46 w nowej siatce połączeń wytaktowana została z linią 45 do Zgierza, aby na wspólnym [głównie łódzkim] odcinku tramwaj kursował co 12 minut, utrzymując taką samą częstotliwość jak inne linie tramwajowe – tłumaczy Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Połączenie ma bowiem pełnić większą niż dotychczas rolę w samej stolicy aglomeracji, komunikując jej północne osiedla z kampusem Uniwersytetu Łódzkiego. Zmieni się więc także przebieg miejskich części obu linii: 46 i 45, które zastąpi w Zgierzu 16.
Konieczne będą dodatkowe przesiadkiDojeżdżający ze Zgierza nowym 45 do ścisłego centrum Łodzi będą musieli więc dodatkowo przesiąść się na węźle Zgierska – Targowisko Dolna do tramwajów linii 3 lub 11. Również oni odczują także spadek częstotliwości, bo dziś w porach szczytu realizowane są nawet cztery odjazdy „szesnastki” w godzinie. Na linii pojawi się jednak takt, co zdecydowanie zwiększy regularność funkcjonowania połączenia. – Częstotliwość i poszczególne rozwiązania ustalone były z gminami ościennymi – zapewnia Tomasz Andrzejewski.
Podobnie jak w przypadku 46, spadek częstotliwości z 20 do 24 minut obejmie także linię 41 z placu Niepodległości w Łodzi do Pabianic. Tam jednak taki takt nie jest utrzymywany przez cały dzień, a jedynie w godzinach szczytu. Istotne zmiany wprowadzone zostaną także w zakresie autobusowej komunikacji podmiejskiej. Najważniejsze z nich to wymuszenie dodatkowej przesiadki w Łagiewnikach w przypadku dojazdów międzymiastową linią 51 Łódź – Zgierz i na Żabieńcu dla jadących do Aleksandrowa Łódzkiego linią 78 oraz
likwidacja kursów nocnego N1 do Andrespola.