W sierpniu i wrześniu zostaną otwarte oferty w dwóch przetargach: na przebudowę ul. Północnej i Ogrodowej oraz Wschodniej. Wszystkie ulice odgrywają ważne role w systemie transportowym miasta. Po rewitalizacji zmienią się z zaniedbanych przez lata ciągów komunikacyjnych w reprezentacyjne ulice wielkomiejskie.
Zakres prac będzie szerszy w przypadku ul. Północnej i Ogrodowej, które na odcinku od Zachodniej do Kilińskiego tworzą dwujezdniowy ciąg ulic z biegnącymi pośrodku wydzielonymi torami tramwajowymi. Wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni, torowisko z siecią trakcyjną oraz wszystkie instalacje podziemne. Na wysokości
pętli, wykorzystywanej dziś przez podmiejską linię 43, pojawi się nowy przystanek tramwajowy, a od strony Parku Staromiejskiego zostanie poprowadzona droga rowerowa. Inwestycja obejmuje też kompleksową wymianę całej infrastruktury podziemnej.
Na Wschodniej, która zostanie przebudowana niemal na całej długości (od Jaracza do Północnej), z racji mniejszej szerokości i braku infrastruktury komunikacji zbiorowej, zmiany będą miały skromniejszy charakter. – Będziemy chcieli oddać pieszym jak najwięcej przestrzeni – mówi kierownik projektu rewitalizacji nr 3 Katarzyna Skóra. Dzięki zwężeniu pasów ruchu będzie można poszerzyć chodniki. Po wschodniej stronie ulicy zostanie wykonany pas techniczny z możliwością parkowania. Po obu stronach zostaną posadzone drzewa, które po zmroku będą częściowo podświetlane. Całość wzbogacą meble miejskie oraz nowy system oświetlenia.
– Przewidujemy dodanie dużej ilości zieleni przy zachowaniu istniejącego starodrzewu – informuje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik. Charakterystycznym dla Północnej elementem będą obsadzone zielenią pergole, zapewniające cień mieszkańcom i przechodniom. Zieleńce zostaną zaprojektowane tak, by oddzielały ruch samochodowy od pieszego. Plan rewitalizacji obszarowej Łodzi przewiduje też gruntowną odnowę sąsiedniego Parku Staromiejskiego.
ZIM zamierza rozstrzygnąć postępowania i podpisać umowy do października. Do połowy przyszłego roku wykonawcy mają przygotować projekty. Prace budowlane – podzielone na etapy, tak by nie wywołać paraliżu komunikacyjnego w północnym Śródmieściu – powinny zakończyć się do listopada 2019 r.