Projekt gruntownej wymiany infrastruktury i taboru łódzkich tramwajowych linii podmiejskich jest na etapie opracowywania studium wykonalności. Zaangażowane w projekt gminy niezbyt chętnie dzielą się informacjami na temat założeń dokumentu.
Tory i sieć od nowa
Modernizacji mają ulec wszystkie istniejące dziś w aglomeracji łódzkiej linie tramwaju podmiejskiego: 16 do Zgierza, 46 do Ozorkowa, 9/43 do Konstantynowa i Lutomierska oraz 41 do Pabianic. Dla poszczególnych linii, a w ich obrębie – dla inwestycji w infrastrukturę (w tym budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych), tabor i system sterowania ruchem oraz informacji pasażerskiej, powstają odrębne części studium. Projekt obejmie kompleksową modernizację całego układu drogowo-torowego – nie tylko torów i przystanków, ale także sieci trakcyjnej i podstacji. Jeśli chodzi o tabor, będzie trzeba kupić nowe wagony z uwagi na starania o dofinansowanie z funduszy unijnych.
– W zakresie tramwaju 46 zakres inwestycji jest pełen (sieć, torowisko, tabor, przystanki, wykup gruntów) i obejmuje obecnie inwestycję w dotychczasowym śladzie (przynajmniej w granicach miasta Ozorkowa). Koszt inwestycji dla Miasta Ozorkowa to kwota ok. 130 mln zł – informuje Agnieszka Chmielińska-Wankiewicz z Urzędu Miejskiego w Ozorkowie.
Inni przedstawiciele gmin nie odpowiedzieli na pytania o przewidywane koszty inwestycji na swoim terenie. – Nie bez znaczenia dla kosztów będzie wybór modelu zarządzania projektem w trakcie jego realizacji. Niezależnie o tym czy mówimy o jednej czy trzech trasach, rewitalizacji czy rewolucji zawsze będzie chodziło o wielkości rzędu setek milionów złotych – odpisał tylko pełniący obowiązki kierownika Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu Krzysztof Cichy. Sądząc po stanie torowiska pozostałych linii, także w ich przypadku nie obejdzie się bez wymiany przynajmniej większości infrastruktury.
Kość niezgody – podział kosztów
Czy między samorządami uczestniczącymi w projekcie występują różnice zdań? – Najwięcej emocji budzi nie zakres inwestycji, a sposób podziału kosztów pomiędzy strony. Możliwe do zastosowania kryteria w dużym stopniu są niedoskonałe (długość trasy, ruch pasażerski na terenie każdej z jednostek samorządowych), zwłaszcza z punktu widzenia gmin satelickich – twierdzi Cichy, nie podając jednak szczegółów.
– Niektóre zapisy studium budzą zastrzeżenia, które zostały przekazane do ZDiT i będą realizowane w ramach gwarancji (36 miesięcy). Są to m. in. uwzględnienie różnych modeli realizacji i zarządzania projektem – dodaje przedstawicielka władz Ozorkowa.
– Gminy ościenne zapoznają się z całą dokumentacją. Będą one partycypować w kosztach projektu, którego liderem jest Łódź. Na pewno największe obawy budzą koszty i trzeba będzie włożyć wiele wysiłku w uzgodnienie stanowiska w ich sprawie przed złożeniem wniosku o dofinansowanie – informuje lakonicznie rzecznik ZDiT Piotr Grabowski. Podjęcia ostatecznej decyzji należy spodziewać się na przełomie sierpnia i września. Potem trzeba będzie jeszcze poczekać na rozpoczęcie naboru wniosków o dofinansowanie z funduszy europejskich. Wszyscy zgadzają się jednak co do tego, że sieć tramwajów podmiejskich jest potrzebna, a do jej sprawnego funkcjonowania konieczny jest gruntowny remont.
Wersja ostateczna jeszcze w wakacje
Główny specjalista do praw inżynierii miasta w Urzędzie Miasta Pabianice Andrzej Różański informuje, że w przyszłym tygodniu zostanie przygotowana już piąta wersja projektu, uwzględniająca ostateczne uwagi władz gmin uczestniczących w przedsięwzięciu. Potem oceną dokumentu zajmą się przedstawiciele unijnej Inicjatywy JASPERS. Wszyscy przedstawiciele podłódzkich gmin podkreślają, że liderem projektu jest łódzki Zarząd Dróg i Transportu i to ta instytucja odpowiada za politykę informacyjną.
Pytania w sprawie projektu studium wysłaliśmy też do władz samorządowych Konstantynowa, Lutomierska oraz Ksawerowa. Wiadomości pozostały jednak bez odpowiedzi.
Opracowywaniem studium wykonalności zajmuje się konsorcjum firm Telsat, WYG International Sp. z o. o. i WYG Consulting Sp. z o. o. Zaoferowana przez nie w ubiegłorocznym przetargu cena usługi to 382 tysiące złotych.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.