Ixtlilto, lic. CC SA-BY 3.0remont trasy W-Z w Łodzi
15 stycznia, gdy na sesji łódzkiej Rady Miejskiej trwała jeszcze dyskusja nad obniżeniem wkładu własnego miasta w przebudowę Trasy W-Z, Urząd Miasta ogłosił postępowanie przetargowe na realizację skrajnych etapów inwestycji. Modernizacja odcinków Dworzec Łódź Kaliska - Wyszyńskiego i Kilińskiego - Augustów oraz budowa nowego torowiska na Olechów ma kosztować łącznie ok. 320 milionów złotych.
- Liczymy, że uda się sprawnie przeprowadzić procedurę przetargową i podpisać umowy z wykonawcami na przełomie marca i kwietnia. Dałoby to nam możliwość rozpoczęcia prac wraz z początkiem sezonu budowlanego, czyli na początku kwietnia - mówi wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec.
Odcinek zachodni liczy ok. 4,2 km długości, wschodni - 10,5 km (w tym 4,5 km nowej trasy). - Na całej 17,5 - kilometrowej trasie tramwaje otrzymają priorytet dla przejazdu - podkreśla wicedyrektor ZDiT. Płynniejsza ma być także jazda samochodem po Śródmieściu dzięki wchodzącemu w zakres inwestycji Obszarowemu Systemowi Sterowania Ruchem. Inteligentny system ma objąć 219 skrzyżowań.
Na przebudowywanym odcinku ma powstać 6 tramwajowo-autobusowych centrów przesiadkowych. - Pętla Wyszyńskiego, dworzec Łódź Kaliska, Stary Widzew, Augustów, Hetmańska i Dell - wylicza Mikołajec. Największym węzłem przesiadkowym, obsługującym jednak tylko tramwaje, ma być jednak Dworzec Tramwajowy Centrum przy al. Mickiewicza między Piotrkowską a al. Kościuszki. Niesteety, nie ulegnie na razie zmianie dysfunkcyjny układ przystanków na tzw. Skrzyżowaniu Marszałków (al. Piłsudskiego - al. Śmigłego-Rydza).
- Stawiamy na obsługę osób niepełnosprawnych - twierdzi Mikołajec. W podziemnych dojściach do przystanków przy ul. Konstytucyjnej, Targowej, Żeromskiego i dworcu Łódź Kaliska zostaną zamontowane windy. W ostatniej z lokalizacji - według dyrektora ZDiT Grzegorza Nity - ma pojawić się także równoległe przejście w poziomie jezdni, zabezpieczone sygnalizacją świetlną.
Na razie trwają prace związane z III etapem inwestycji - budowa ścian szczelinowych przyszłego tunelu i wykopu oraz usuwanie kolizji. Rozpoczęło się wyburzanie przejścia podziemnego na skrzyżowaniu Piotrkowska - al. Piłsudskiego - al. Mickiewicza. Między Piotrkowską a Kościuszki budowa ścian zakończy się w najbliższym tygodniu. Wtedy też zestawy do wykonywania ścian szczelinowych zostaną przeniesione na zachód, w kierunku ul. Wólczańskiej, a naprzeciwko domu handlowego "Central" rozpocznie się wybieranie ziemi z wykopu między ścianami.
Ze względu na konieczność rozliczenia dofinansowania unijnego miasto zapowiada, że będzie w sposób szczególnie restrykcyjny pilnować terminu zakończenia inwestycji. - Wykonawca będzie wiedział, że termin jest jednym z najważniejszych elementów zadania. Jego ewentualne przekroczenie będzie skutkowało potężnymi roszczeniami odszkodowawczymi z naszej strony - zapowiada wiceprezydent Radosław Stępień. Urząd Miasta przygotowuje także wniosek o unijne dofinansowanie zakupu mających obsługiwać zmodernizowaną linię niskopodłogowych tramwajów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.