Od kilku dni nie kursują tramwaje z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego. Powodem jest remont torów wjazdowych do zajezdni Brus, która pełni obecne funkcje muzealne. Utrudnienia potrwają do końca marca.
Od minionej niedzieli ruch tramwajowy wstrzymany został
nie tylko na odcinku Konstantynów Łódzki – Lutomiersk, ale także pomiędzy łódzką pętlą Zdrowie a Konstantynowem. O ile jednak zawieszenie kursów do Lutomierska związane jest z podmyciem torowiska, wprowadzone przed dwoma dniami zmiany wynikają z prac remontowych. Te wykonywane są jeszcze na terenie Łodzi, przy dawnej zajezdni Brus eksploatowanej do 2012 r. przez nieistniejącą już spółkę Tramwaje Podmiejskie.
O prace wnioskowali miłośnicy tramwajówOd czasu likwidacji TP i przejęcia przewozów na linii do Konstantynowa i Lutomierska przez MPK obiekt wykorzystywany jest w celach muzealnych. Zajezdnią opiekuje się Klub Miłośników Starych Tramwajów, który – choć nie prowadzi jeszcze stałej ekspozycji – regularnie organizuje dni otwarte. Można wówczas nie tylko zwiedzić zabytkową halę z początku XX w., ale także obejrzeć historyczny tabor, w tym należące do KMST wagony 803N znane m.in. z łódzkich linii podmiejskich z czasów ich obsługi przez TP i siostrzaną spółkę
Międzygminna Komunikacja Tramwajowa.
I to właśnie z myślą o tramwajach garażujących w rodzącym się żywym muzeum wykonywane są rozpoczęte kilka dni temu roboty. – Remont jest efektem wniosku KMST skierowanego w ramach konsultacji budżetu miasta. Wskazywaliśmy w nim na konieczność wymiany torów ze względu na częste wykolejenia zabytkowych wagonów wjeżdżających do Zajezdni Muzealnej Brus – mówi Jakub Tarka, prezes stowarzyszenia.
Skrócone 9A na trasie dłuższej niż 9Jak informuje Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, prace mają potrwać do końca miesiąca. – Obejmą one najbardziej zużyte tory wjazdowe i wyjazdowe – dodaje Jakub Tarka. Przez najbliższe dwa tygodnie podróżujący liniami 9 i 43 muszą liczyć się więc z dużymi utrudnieniami, bo remont uniemożliwia kursowanie tramwajów na całym odcinku podmiejskim.
Tramwaje linii 43 dojeżdżają bowiem tylko do pętli Zdrowie (którą można uznać za punkt styku sieci miejskiej z odnogą biegnącą poza Łódź), a „dziewiątka” skrócona została do położonego bliżej centrum krańca Legionów. Miejski wariant oznaczony jako 9A nadal kierowany jest do Zdrowia, a więc dociera dalej niż podstawowy wariant linii 9. Obsługę ruchu podmiejskiego przejęły autobusy zastępcze.