Na około roku przed rozpoczęciem budowy tunelu średnicowego trwają uzgodnienia na temat układu funkcjonalnego jego stacji. Samorząd województwa postawił w rozmowach z PKP PLK warunki brzegowe dotyczące nie tylko liczby i rozmieszczenia wyjść na powierzchnię, ale nawet systemu informacji pasażerskiej – mówi Alina Giedryś z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
W skład Komitetu Monitorującego inwestycji wchodzą członkowie PKP PLK, UMWŁ oraz łódzkiego magistratu. W trakcie jego prac konsultowano zarówno lokalizacje przystanków (warto przypomnieć, że sama budowa przystanku Łódź Centrum
została na PLK wręcz wymuszona), jak i bardzo szczegółowe wytyczne dotyczące integracji transportu kolejowego z komunikacją miejską.
Okazja do przebudowy skrzyżowania
– Według naszej propozycji schematu organizacyjnego przystanki na linii tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego zostałyby skoncentrowane po północnej stronie skrzyżowania, a te przy Zielonej – po stronie zachodniej. Obie grupy przystanków zostałyby maksymalnie przybliżone do skrzyżowania – mówi Giedryś. Dzięki temu w północno-zachodniej ćwiartce skrzyżowania powstałoby dogodne miejsce przesiadkowe między liniami tramwajowymi. Właśnie tam byłoby też zlokalizowane zejście na perony kolejowe. Przypomnijmy, że łódzki Zarząd Dróg i Transportu zapowiada budowę nowych peronów tramwajowych
od razu jako podwójnych, co bardzo usprawni ruch w tym miejscu.
Urząd Miasta Łodzi dąży do tego, by wybudowano także wyjście położone bardziej na wschód, w kierunku ul. Piotrkowskiej. Kwestia jego dokładnej lokalizacji zostanie rozwiązana dopiero na etapie projektu technicznego. Powodem są sprawy własnościowe. – W kwartale Zielona – Kościuszki od strony Piotrkowskiej zostało już wydane pozwolenie na budowę dużego obiektu handlowego. W zależności od porozumienia z właścicielami przyszłego budynku wyjście znajdzie się albo na ich terenie, albo poza nim, na obszarze chodników ul. Zielonej – informuje przedstawicielka UMWŁ.
Pociąg i tramwaj na jednej tablicy
Rozmowy między samorządami a zarządcą infrastruktury kolejowej dotyczyły także skoordynowania systemu informacji miejskiej i kolejowej. Będzie to trudne zadanie: dane co do ruchu kolejowego mają być czerpane z krajowego systemu rozkładu jazdy pociągów i dynamicznej informacji online dotyczącej opóźnień. Po stronie łódzkiej informacji o transporcie miejskim system jest oparty na innych zasadach. – Wytyczne mówią jednak o koordynacji obydwu systemów i pokazywaniu wspólnej informacji dla tramwajów i pociągów na obydwu poziomach – deklaruje Giedryś.
Nie wiadomo jeszcze, czy przystanki Łódź Centrum i drugi, położony w pobliżu centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura, będą miały hale biletowe. Decyzja zostanie podjęta na etapie projektu technicznego. Na pewno między poziomem gruntu a podziemnymi peronami znajdzie się poziom pośredni, rozrządowy dla kierunków ruchu, który będzie mógł być wykorzystany także jako miejsce dla kas.
Szczegóły do późniejszego ustalenia
Nieznany pozostaje też sposób komunikacji między poziomami. – Przepisy obligują do zainstalowania windy. Nie wiadomo, czy zostaną one uzupełnione przez schody ruchome – twierdzi urzędniczka. Podjęcie decyzji może zająć od półtora roku do dwóch lat. W procesie tym przewidziano także przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Nie ma pewności, czy na projekt przystanku zostanie ogłoszony konkurs architektoniczny. Na pewno przystanek nie będzie jednak tak skrajnie minimalistyczny, jak obiekty dotychczas budowane i modernizowane przez PKP PLK – zastrzega Giedryś. Decyzja w tej sprawie będzie jednak należała do władz Łodzi. Warto przypomnieć, że łódzcy architekci próbowali zmierzyć się z tematem już od dawna – dwa przykładowe projekty
opisaliśmy przed kilkoma miesiącami.