MPK przygotowuje się do wymiany najmniejszych autobusów w swoim taborze. Sprowadzenie na testy Stratosa LF38 na podwoziu Iveco Daily to jeden z kroków przygotowawczych dom ogłoszenia przetargu na 24 pojazdy o długości 8 metrów. Flota minibusów zwiększy się tym samym wkrótce o co najmniej 7 pojazdów – lub nawet więcej, zakładając, że niektóre eksploatowane dziś egzemplarze Jelcza Vero mogłyby pojeździć jeszcze przez kilka lat.
– W związku z nową siatką połączeń wzrośnie zapotrzebowanie na pojazdy z segmentu mini, mogące przewozić ok. 35 pasażerów. Przed ogłoszeniem przejazdu zdecydowaliśmy się zaprezentować pasażerom jeden z modeli, który mógłby jeździć po łódzkich ulicach – tłumaczy decyzję o sprowadzeniu testowego egzemplarza do Łodzi prezes MPK Zbigniew Papierski. Testy rozpoczną się jutro (w sobotę 1 kwietnia) i potrwają do poniedziałku. W sobotę pojazd będzie można spotkać na linii 68, w niedzielę – 84A, a w poniedziałek – 74B (w każdym przypadku na brygadzie nr 1).
100% niskiej podłogi
Autobus Stratos LF38 opiera się na podwoziu dostawczego Iveco Daily. – Testowany przez MPK egzemplarz jest wyposażony w turbodoładowany silnik 3-litrowy o mocy 170 KM i prawie 400 Nm momentu obrotowego. Pojazd ma 12 miejsc siedzących (plus kilka rozkładanych) i 25 stojących – opisuje parametry minibusu specjalista z EA2 Wojciech Stańdo.
Dzięki niewielkiej długości i szerokości, a także dobrej widoczności z kabiny kierowcy, minibus powinien sprawdzić się na wąskich ulicach np. osiedlowych znacznie lepiej, niż standardowe pojazdy 12- czy 18-metrowe. Autobus ma też znacznie lepsze parametry od eksploatowanych od 2006 r. Jelczy Vero. – 17 pojazdów, którymi dysponuje MPK, to wozy mocno już wyeksploatowane i awaryjne. Stratos zapewni też lepszy komfort jazdy zarówno pasażerom (cichszy silnik, klimatyzacja, niska podłoga na całej długości), jak i kierowcy (automatyczna skrzynia biegów zamiast manualnej w Vero) – mówi Stańdo.
Data dostawy na razie nieznana
Według rzecznika MPK Sebastiana Grochali przewoźnik na razie dopiero przygotowuje się do ogłoszenia przetargu. – Trudno określić datę ogłoszenia postępowania. Samo ogłoszenie będzie zaś tylko początkiem procesu. Jeśli nie będzie dodatkowych pytań lub odwołań, przetarg może zostać rozstrzygnięty w okolicach wakacji – mówi rzecznik. Termin dostawy będzie z kolei zależał od negocjacji z wybranym producentem.
Możliwość przetestowania produktu ma pomóc w doprecyzowaniu specyfikacji zamówienia i określeniu interesujących przewoźnika szczegółów. Nie jest to pierwszy testowany przez MPK w ostatnich latach pojazd segmentu mini. Jesienią 2015 r. przez kilka dni na peryferyjnej linii 84 można było spotkać
trzyosiowego Mercedesa Sprintera City 77.