Wyprodukowany przez Pesę wagon 122NaL pomyślnie przeszedł badania zgodności z wymogami dotyczącymi tramwajów, określonymi w rozporządzeniu Ministra Transportu. Oznacza to pokonanie kolejnego etapu na drodze do wprowadzenia pojazdu do służby liniowej.
– Przeprowadzone badania obejmowały podstawowe systemy bezpieczeństwa oraz konstrukcję pojazdu – wyjaśnia rzecznik MPK Sebastian Grochala. Obecnie trwają szkolenia motorniczych i pracowników z zaplecza z zakresu obsługi nowego typu wagonu.
Pierwszy i jedyny, jak dotąd, przysłany z Bydgoszczy egzemplarz tramwaju nie jest jeszcze własnością przewoźnika. Sformalizowanie umowy kupna nastąpi po dokładniejszym sprawdzeniu przez przedstawicieli spółki zgodności z zamówieniem. Wprowadzenie do ruchu liniowego jest planowane na początek grudnia. Na razie na linii nr 10, z myślą o której kupiono partię 22 wagonów, można spotkać starsze tramwaje Pesy 122N, nabyte w 2008 roku z myślą o trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (okres trwałości projektu unijnego upłynął przed dwoma laty).
Tramwaje miały początkowo zostać dostarczone od sierpnia do listopada, tak by zgrać się w czasie z otwarciem przebudowanej Trasy W-Z, po której kursuje dziesiątka. Kiedy do Łodzi dotrą następne egzemplarze? Według rzecznika jeszcze w listopadzie można liczyć na przyjazd co najmniej dwóch wagonów. – Mamy zapewnienie, że kolejny Swing jest gotowy i zostanie dostarczony w najbliższych dniach. Pod koniec miesiąca ma dotrzeć do nas jeszcze przynajmniej jeden. Pozostałe tramwaje producent ma przysłać w grudniu. Procedury nie potrwają jednak w ich przypadku tak długo, jak dla pierwszego wagonu, bo jedyny dokument konieczny do uzyskania to pozwolenie na eksploatację – wyjaśnia S. Grochala. We wtorek wieczorem PESA poinformowała, że drugi z zamówionych tramwajów pojechał do Łodzi.
Pesa 122NaL to pięcioczłonowy tramwaj o całkowicie niskiej podłodze. We wnętrzu znajduje się 40 miejsc siedzących i 167 stojących. Pod względem technicznym z dotychczasowych produktów Pesy jest najbardziej zbliżony do wagonów pięcioczłonowych dla Torunia. Najbardziej widoczna dla pasażerów różnica to ustawienie siedzeń nad wózkami równolegle, nie zaś ukośnie w stosunku do ścian bocznych.