Władze Łodzi zaprezentowały dziś wizualizacje centralnego odcinka tramwajowej Trasy W-Z (linia nr 10) po przebudowie. - Dzięki nowej trasie przewozy zwiększą się o 40 tys. osób dziennie - przewiduje prezydent miasta Hanna Zdanowska.
Inwestycja ma zacząć się jesienią bieżącego roku i zakończyć do czerwca 2015 r. Projekt przewiduje wymianę i budowę od podstaw łącznie 18,5 km torów, z czego ok. 4 km będzie liczył nowy odcinek wzdłuż Rokicińskiej i Hetmańskiej na Olechów. Pętlę zaplanowano w pobliżu fabryki Della przy alei Ofiar Terroryzmu 11 września.
Największe zmiany nastąpią na odcinku centralnym. Na skrzyżowaniu Al. Mickiewicza z ul. Piotrkowską i Kościuszki powstanie Dworzec Tramwajowy Centrum - zintegrowany punkt przesiadkowy dla tramwajów Trasy W-Z i Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Przesiadka między pojazdami kursującymi po dwóch najważniejszych liniach miasta, która obecnie wymaga długich spacerów i zajmuje nawet kilka minut, po remoncie będzie możliwa po przejściu z peronu na peron pod wspólną wiatą. Budowa przystanku będzie możliwa dzięki skanalizowaniu ruchu samochodowego na odcinku Kilkńskiego-Wólczańska w ukrytym tunelu. Powstanie też nowy odcinek torowiska w jezdni ul. Piotrkowskiej między Żwirki a Mickiewicza. Wykonawcą centralnego odcinka będzie firma Mosty-Łódź.
Nowe rozwiązania mają być przyjazne dla pasażerów. Najważniejsze innowacje to ułatwienie przesiadek (według UMŁ, Dworzec Tramwajowy Centrum będzie jednym z czterech punktów przesiadkowych na całej trasie) i dojścia na perony (przejście podziemne na skrzyżowaniu Piotrkowska-Mickiewicza ulegnie likwidacji, a jego miejsce zajmie przejście w połowie jezdni). Po trasie mają kursować też niskopodłogowe tramwaje.
Pierwszy etap inwestycji będzie kosztował ponad 300 mln zł. Za całość miasto zapłaci 630 mln zł. Część kosztów zostanie opłacona z funduszy europejskich.