Po przeszło pół wieku od likwidacji ruchu tramwaje wrócą na krótki odcinek Piotrkowskiej pomiędzy Żwirki a aleją Mickiewicza. W ostatnim dniu czerwca rozpoczęły się prace na skrzyżowaniu Piotrkowskiej i Żwirki, gdzie odbudowywany odcinek zostanie włączony do reszty sieci.
30 czerwca drogowcy rozpoczęli prace na skrzyżowaniu ulic Piotrkowskiej i Żwirki. Dotychczas torowisko skręcało tu z głównej ulicy miasta, tworząc krótki łącznik pomiędzy Piotrkowską a aleją Kościuszki – arterią ciągnącą się wzdłuż całego centrum. Po zakończeniu przebudowy w tym miejscu powstanie węzeł: dawny przebieg trasy zostanie zachowany, ale możliwy będzie także przejazd prosto Piotrkowską do oddalonej o 350 m alei Mickiewicza, gdzie powstanie dworzec przesiadkowy.
Odbudowują tylko fragment zamkniętej trasy
Nowe torowisko układane jest już w samej Piotrkowskiej. Choć przez całe dziesięciolecia fragment ten służył tylko samochodom, realizowana właśnie inwestycja to w zasadzie nie budowa nowej, a odbudowa zamkniętej na początku lat 60. trasy. Od otwarcia sieci tramwajowej w 1898 do 1960 roku tramwaje kursowały na całej długości słynnej łódzkiej ulicy. Później na fali popularności komunikacji drogowej przedstawianej jako nowocześniejsza ruch szynowy zniknął z północnej, reprezentacyjnej części Piotrkowskiej.
Zamknięty wówczas odcinek był znacznie dłuższy od odbudowywanego – miał niecałe 2,5 km. Dwa kilometry mierzy sobie część pomiędzy placem Wolności a aleją Mickiewicza, do której od drugiej strony ponownie dotrze tramwaj. To właśnie na tych dwóch kilometrach koncentruje się działalność handlowo-rozrywkowa miasta – właśnie tam najłatwiej znaleźć w Łodzi ciekawą restaurację, kawiarnię czy klub, tam też wciąż działają sklepy znanych marek odzieżowych.
Tramwaj zrobiony z ciężarówki
Od połowy lat 90. ulica ma na tym odcinku charakter deptaka z mocno ograniczonym ruchem kołowym i jest w zasadzie pozbawiona komunikacji – zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej. Jedyną próbą zmiany tego stanu rzeczy było uruchomienie linii A, kursującego raz na godzinę połączenia obsługiwanego tzw. trambusem – nieudolną repliką przedwojennego tramwaju Herbrand zbudowaną na bazie ciężarówki. Niska częstotliwość nie sprzyjała jednak wysokiej frekwencji i kursy specyficznego pojazdu zarzucono.
Nie ma stolicy kultury, nie ma tramwaju
Inną koncepcją, pozostającą jednak wyłącznie w fazie projektu, był Europejski Tramwaj Kultury – pomysł forsowany przez stowarzyszenia społeczne w okresie nieudanych starań Łodzi o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Plany opracowane przez działaczy m.in. Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu i Klubu Miłośników Starych Tramwajów zakładały odbudowę torowiska i koegzystencję ruchu pieszo-rowerowego z tramwajami kursującymi z prędkością ograniczoną do ok. 20 km/h. Autorzy sugerowali realizację zamierzeń wraz z planowaną wówczas gruntowną przebudową reprezentacyjnej części Piotrkowskiej. Koncepcja nie spotkała się jednak z uznaniem magistratu i zakończony kilka dni temu remont ulicy nie objął budowy torów.
Otwarcie ruchu tramwajowego na Piotrkowskiej pomiędzy Żwirki a al. Mickiewicza zaplanowane jest na przyszły rok. Nic nie wskazuje jednak na to, by ponowne włączenie krótkiego odcinka do sieci czynnych torowisk miało stać się początkiem odbudowy tramwaju w całym biegu tej ulicy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.