Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Tramwaje podmiejskie bez wsparcia województwa

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Tramwaje podmiejskie bez wsparcia województwa
fot. Kasper FiszerTramwaj podmiejski w Pabianicach
Samorząd województwa nie włączy się do projektu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Oznacza to, że podłódzkie gminy nadal muszą szukać źródła finansowania remontu zdegradownej infrastruktury i zakupu nowego taboru. Bez dużych inwestycji ruch na większości tras pozostanie zagrożony likwidacją.

W zeszłym miesiącu szeroko informowaliśmy o staraniach podłódzkich samorządów w utrzymaniu komunikacji tramwajowej ze stolicą regionu. Wspólny projekt inwestycyjny pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny nie ma jednak wciąż zagwarantowanego finansowania, a bez realizacji szeroko zakrojonych prac przetrwanie tramwajów wydaje się niemożliwe. O ile część gmin, zwłaszcza Pabianice, jest gotowych przeprowadzić remont torów poza ŁTM, o tyle inne, szczególnie mniejsze ośrodki deklarują, że na pewno nie będą w stanie udźwignąć ciężaru finansowego bez wsparcia z zewnątrz.

ŁTM nie jest zadaniem własnym województwa

Wskazywały na to np. władze Lutomierska. – Uzasadniona wydaje się propozycja, iż sfinansowaniem tak dużego projektu, istotnego dla całego obszaru metropolitalnego, powinien zająć się samorząd województwa łódzkiego – mówił nam Rafał Bujnowicz, kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Zamówień Publicznych gminy Lutomiersk. Dziś wiemy jednak, że władze regionu z pewnością nie wesprą lokalnych samorządów.

– W związku z tym, że planowany przez samorządy miast i gmin projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego nie stanowi zadania własnego samorządu województwa, nie widzimy możliwości bycia partnerem tego projektu – stwierdza jednoznacznie Grzegorz Sławiński z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Aktualne stanowisko UMWŁ jest więc zbieżne z dokumentami strategicznymi regionu, które nie zauważają roli tramwaju podmiejskiego w transporcie o charakterze wojewódzkim.

Los pięciu linii pozostaje niepewny

– Inwestycja jest projektem partnerskim miast i gmin, które solidarnie podejmują decyzje o zakresie realizacji inwestycji oraz o jej finansowaniu – wskazuje Grzegorz Sławiński. Mniejsze ośrodki podnosiły dotychczas argument, że tramwaje podmiejskie przekraczają granice powiatów, a tym samym zapewniają komunikację o zasięgu regionalnym. Stanowisko UMWŁ bez wątpienia zmniejsza szanse na przetrwanie systemu.

Po zmianach organizacyjnych w roku 2012 przewozy na wszystkich liniach wybiegających poza granice Łodzi prowadzi łódzkie MPK. Oferuje ono kursy na trasach 9 do Konstantynowa Łódzkiego, 16 do Zgierza, 41 do Pabianic, 43 do Lutomierska i 46 do Ozorkowa. Funkcjonują także połączenie nocne N9 do Konstantynowa, a obsługa linii 46 prowadzona jest całodobowo.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Tramwaj do Ozorkowa: Gminy czekają na dokument, który... nie powstaje

Komunikacja

Tramwaj do Ozorkowa: Gminy czekają na dokument, który... nie powstaje

Kasper Fiszer 05 października 2018

Łódź: To Pabianice wnioskowały o zmianę zakresu ŁTM

Komunikacja

Łódź: To Pabianice wnioskowały o zmianę zakresu ŁTM

Kasper Fiszer 31 października 2017

Łódź: Praktyczny koniec wizji tramwaju metropolitalnego

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Tramwaj do Ozorkowa: Gminy czekają na dokument, który... nie powstaje

Komunikacja

Tramwaj do Ozorkowa: Gminy czekają na dokument, który... nie powstaje

Kasper Fiszer 05 października 2018

Łódź: To Pabianice wnioskowały o zmianę zakresu ŁTM

Komunikacja

Łódź: To Pabianice wnioskowały o zmianę zakresu ŁTM

Kasper Fiszer 31 października 2017

Łódź: Praktyczny koniec wizji tramwaju metropolitalnego

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5