Samorząd województwa nie włączy się do projektu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Oznacza to, że podłódzkie gminy nadal muszą szukać źródła finansowania remontu zdegradownej infrastruktury i zakupu nowego taboru. Bez dużych inwestycji ruch na większości tras pozostanie zagrożony likwidacją.
W zeszłym miesiącu szeroko
informowaliśmy o staraniach podłódzkich samorządów w utrzymaniu komunikacji tramwajowej ze stolicą regionu. Wspólny projekt inwestycyjny pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny nie ma jednak wciąż zagwarantowanego finansowania, a bez realizacji szeroko zakrojonych prac przetrwanie tramwajów wydaje się niemożliwe. O ile część gmin,
zwłaszcza Pabianice, jest gotowych przeprowadzić remont torów poza ŁTM, o tyle inne, szczególnie mniejsze ośrodki deklarują, że na pewno nie będą w stanie udźwignąć ciężaru finansowego bez wsparcia z zewnątrz.
ŁTM nie jest zadaniem własnym województwaWskazywały na to
np. władze Lutomierska. – Uzasadniona wydaje się propozycja, iż sfinansowaniem tak dużego projektu, istotnego dla całego obszaru metropolitalnego, powinien zająć się samorząd województwa łódzkiego – mówił nam Rafał Bujnowicz, kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Zamówień Publicznych gminy Lutomiersk. Dziś wiemy jednak, że władze regionu z pewnością nie wesprą lokalnych samorządów.
– W związku z tym, że planowany przez samorządy miast i gmin projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego nie stanowi zadania własnego samorządu województwa, nie widzimy możliwości bycia partnerem tego projektu – stwierdza jednoznacznie Grzegorz Sławiński z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Aktualne stanowisko UMWŁ jest więc zbieżne z dokumentami strategicznymi regionu, które nie zauważają roli tramwaju podmiejskiego w transporcie o charakterze wojewódzkim.
Los pięciu linii pozostaje niepewny – Inwestycja jest projektem partnerskim miast i gmin, które solidarnie podejmują decyzje o zakresie realizacji inwestycji oraz o jej finansowaniu – wskazuje Grzegorz Sławiński. Mniejsze ośrodki podnosiły dotychczas argument, że tramwaje podmiejskie przekraczają granice powiatów, a tym samym zapewniają komunikację o zasięgu regionalnym. Stanowisko UMWŁ bez wątpienia zmniejsza szanse na przetrwanie systemu.
Po zmianach organizacyjnych w roku 2012 przewozy na wszystkich liniach wybiegających poza granice Łodzi prowadzi łódzkie MPK. Oferuje ono kursy na trasach 9 do Konstantynowa Łódzkiego, 16 do Zgierza, 41 do Pabianic, 43 do Lutomierska i 46 do Ozorkowa. Funkcjonują także połączenie nocne N9 do Konstantynowa, a obsługa linii 46 prowadzona jest całodobowo.