Są już środki finansowe na pierwszy etap rozbudowy Łódzkiego Roweru Publicznego. Miasto może więc złożyć zamówienie uzupełniające na 50 stacji, które Nextbike podejmuje się zrealizować w ciągu ok. trzech miesięcy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przetarg na dalszą rozbudowę zostanie ogłoszony w kwietniu.
Rada Miejska przyjęła uchwałę o zmianach w budżecie na bieżący rok. Dodatkowe środki na ŁRP będą wynosiły 2,6 mln zł. Suma ta zostanie przeznaczona na opłacenie zamówienia uzupełniającego – w ten sposób zostanie zrealizowany pierwszy etap planowanej rozbudowy systemu.
Dwa etapy rozbudowy
– Zarząd Dróg i Transportu będzie mógł z pełną odpowiedzialnością przystąpić do rozszerzenia umowy z firmą Nextbike o 50% jej wartości – mówi członek Komitetu Sterującego ŁRP, miejski radny Bartosz Domaszewicz. W pierwszym etapie powstaną samoobsługowe wypożyczalnie na obszarze bezpośrednio przylegającym do centrum (o szczegółach
informowaliśmy pod koniec stycznia). Termin uruchomienia nowych stacji będzie zależał głównie od mocy produkcyjnych Nextbike. Według Domaszewicza może to nastąpić najwcześniej w czerwcu.
Drugi etap rozbudowy systemu zakłada utworzenie stacji na największych, oddalonych od śródmieścia łódzkich osiedlach z wielkiej płyty. Wykonawca i operator będzie musiał w tym przypadku być wybrany w przetargu, nowa część systemu będzie jednak musiała być kompatybilna z tą już istniejącą. – Prezydent i skarbnik miasta deklarują, że poprawka ze środkami, które pozwolą na uruchomienie procedury przetargowej, trafi na sesję Rady 4 kwietnia. Chodzi o dodatkowe 6-7 mln zł. Jeśli radni przegłosują ich przyznanie, przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym samym miesiącu – mówi Domaszewicz. Cała rozbudowa systemu ma kosztować łącznie 15 mln zł (wliczając w to obsługę przez 3 lata).
Zaplanowane stacje są wynikiem głosowania w ostatniej edycji
budżetu obywatelskiego. Oprócz wniosków o rozbudowę ŁRP mieszkańcy wyrazili też wówczas poparcie dla wprowadzenia do systemu 5
rowerów transportowych. Na razie nie wiadomo jednak, do którego z dwóch etapów zostanie zakwalifikowane to zadanie.
Najwięcej wypożyczeń i… dewastacji
Tymczasem drugi sezon Łódzkiego Roweru Publicznego rozpocznie się 1 marca. – Nie ma zagrożenia opóźnieniem – zapewnia prezes Nextbike Polska Tomasz Wojtkiewicz. Operator wykorzystał przerwę zimową na gruntowny przegląd i niezbędne naprawy wszystkich rowerów oraz terminali. Rozwożenie rowerów rozpocznie się w sobotę, tak by o północy w nocy z wtorku na środę wszystkie stały już na miejscu.
Przez 214 dni działania systemu w 2016 r. rowery publiczne w Łodzi wypożyczono łącznie 1 501 881 razy. To liczba rekordowa dla wszystkich polskich miast, w których wypożyczalnie rowerów obsługuje Nextbike. Zarejestrowanych użytkowników było 64 835 (nie licząc tych, którzy swoje konta założyli np. w Warszawie lub Wrocławiu). Działający w Łodzi system jest chwalony jako wzorcowy na tle reszty Polski. Ponieważ tegoroczny sezon będzie dłuższy od pierwszego, który rozpoczął się 30 kwietnia ubiegłego roku, operator oraz władze miasta liczą na jeszcze lepsze wyniki.
Łódzkie statystyki mają też jednak ciemniejszą stronę. – Wyższy, niż w innych polskich miastach, jest odsetek rowerów zniszczonych i zdewastowanych. Odbieramy też najwięcej rowerów porzuconych poza stacjami lub odnalezionych przez policję – przyznaje prezes. Aby wywiązywać się z kontraktu z miastem, operator musi uzupełniać ubytki nowymi rowerami z rezerwy.