ZIM otworzył oferty w przetargu na połączoną ze zmianą przebiegu przebudowę odcinka ulicy między Kilińskiego a Sienkiewicza. Oferty są znacznie tańsze, niż zakładano, realne wydaje się więc rozpoczęcie i zakończenie prac budowlanych w przyszłym roku. Sąsiedni odcinek, ciągnący się do Piotrkowskiej, został przed dwoma laty przebudowany na woonerf.
Zadanie jest częścią projektu nr 2 w ramach rewitalizacji obszarowej centrum Łodzi. Przeznaczono na nie kwotę ok. 10 milionów złotych. – Oferty obu firm, które ubiegają się o kontrakt – Kral oraz Larc-Bud – są niższe od kosztorysu o ok. 4 mln zł – informuje wicedyrektor ds. rewitalizacji obszarowej w Zarządzie Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik.
Trwa ocena i weryfikacja ofert, która powinna zakończyć się w ciągu 2-3 tygodni. Po podpisaniu umowy rozpocznie się przygotowywanie projektu – ma on powstać do marca 2018 r. Wykonawca powinien też do tego czasu uzyskać decyzję ZRID. Etap prac budowlanych potrwa do końca przyszłego roku.
Wyprostowanie i wielkomiejski charakter
Jezdnia ul. Traugutta zostanie zwężona do 7 metrów. Po bokach zostaną wybudowane zatoki z miejscami do parkowania. Obecnie rosnące drzewa
w połączeniu z nowymi nasadzeniami (będzie ich 39) utworzą szpaler. Chodniki zostaną wykonane w standardzie typowym dla łódzkiej strefy wielkomiejskiej. Nowe będzie też oświetlenie.
Przebieg odcinka, obecnie układającego się w lekki łuk, zostanie wyprostowany zgodnie z historycznym przebiegiem. – Wymaga tego jej wkomponowanie w zabudowę wielkomiejską. To forma porządkowania przestrzeni. Ulica będzie elementem ciągu komunikacyjnego od dworca Łódź Fabryczna i Bramy Miasta do ul. Piotrkowskiej – uzasadnia Kowalewska-Wójcik. Traugutta stanie się więc najkrótszą i najbardziej naturalną drogą pieszą z pierwszej strefy Nowego Centrum Łodzi do rdzenia starego śródmieścia i łódzkiej strefy wielkomiejskiej. Oprócz tego wyprostowanie przebiegu ułatwi w przyszłości wyprowadzenie skrzyżowań z nowo powstałymi ulicami, biegnącymi przez środek obecnego kwartału w stronę ul. Tuwima. W celu uspokojenia ruchu ich skrzyżowania z ul. Kilińskiego zostaną wyniesione.
2016 – remont, 2018 - likwidacja
Zmiana przebiegu ulicy będzie jednak oznaczało utracenie części prac wykonanych w ubiegłym roku podczas modernizacji układu drogowego przy dworcu Łódź Fabryczna. – Przy Kilińskiego nastąpi przebudowa wlotu w niezbędnym zakresie z dostosowaniem do nowego przebiegu ul. Traugutta – zapowiada Agnieszka Wiekiera z ZIM. Połączenie z Kilińskiego nastąpi w innym miejscu, bardziej na południe, niż obecnie – ulica będzie prowadziła wprost między wieżowce tworzące tzw. Bramę Miasta.
Dzisiejsze skrzyżowanie zostanie zamknięte i zastąpione przedłużonym chodnikiem. – Choć zostało wyremontowane w ubiegłym roku, było to rozwiązanie wyłącznie tymczasowe. Przesunięcie pozwoli na powiększenie placu pod Łódzkim Domem Kultury, który później zostanie zagospodarowany w sposób docelowy – dodaje Wiekiera. Wcześniej jednak przez kilka lat, do czasu ukończenia budowy kolejowego tunelu średnicowego, plac pod ŁDK będzie rozkopany.