Po ośmiu latach od uruchomienia centralnego odcinka trasy tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego Zarząd Dróg i Transportu zamierza naprawić część popełnionych wówczas błędów. Wprowadzenie podwójnych przystanków, na razie tylko przy jednej z przecznic, ma podnieść przepustowość trasy i usprawnić wymianę pasażerów.
Przystanki zbyt krótkie i ciasne
Centralną część trasy ŁTR - głównego tramwajowego ciągu z południa na północ miasta - oddawano do użytku etapami: w grudniu 2007 r. (odcinek Mickiewicza – Zielona) i w lutym 2008 r. (Zielona – Legionów). Wkrótce po otwarciu zaczęły mnożyć się głosy krytyki pod adresem nowych przystanków: ich perony były nie tylko ciasne i niskie (co uniemożliwiało wjazd wózkiem do wagonów Cityrunner bez rozkładania rampy), ale także krótkie. Ich długość nie pozwalała nie tylko na jednoczesne zatrzymanie dwóch składów tramwajowych 2x805Na, ale nawet na obsługę składu trzywagonowego (a takie kursowały na linii 3 w dniu Wszystkich Świętych w 2006 r., przed przebudową trasy) lub dłuższych wagonów wieloczłonowych, które ewentualnie mogłyby być kupione w przyszłości przez łódzkie MPK.
Taki stan powodował liczne niedogodności. – Doświadczenie naszych prowadzących wskazuje na to, że przy skrzyżowaniu z powodu zbyt krótkich peronów często tworzą się kolejki tramwajów, co skutkuje opóźnieniami – mówi rzecznik MPK Sebastian Grochala. Tramwaje musiały stać przy skrzyżowaniu dwa razy: najpierw przed nim, oczekując na zwolnienie miejsca przy peronie, w potem na przystanku za skrzyżowaniem.
Rozładowanie zatorów
Środkiem zaradczym w przypadku al. Kościuszki przy ul. Struga ma być właśnie przebudowa przystanków. – Inwestycja będzie polegała na przedłużeniu peronów w celu dostosowania ich do obsługi dwóch pociągów tramwajowych jednocześnie. Na każdym z peronów pojawią się po dwie wiaty. Nawierzchnia zostanie ponadto wyposażona w płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i niedowidzących – informuje rzecznik ZDiT Tomasz Andrzejewski.
Choć inspiracją był wniosek w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim (podobną propozycję zgłoszono także o rok wcześniej), przebudowa odbędzie się z inicjatywy ZDiT i będzie finansowana z jego budżetu (zamawiający nie chce ujawniać kosztorysu do czasu otwarcia ofert). Przetarg zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia. Zamówienie przewiduje tryb „zaprojektuj i wybuduj”. Przebudowa rozpocznie się w wakacje i zakończy do 30 września.
Przedstawiciel MPK zapewnia, że spółka z uznaniem powita inicjatywę, zwraca jednak uwagę, że samo przedłużenie peronów nie wystarczy. – Konieczna będzie też zmiana ustawień sygnalizacji świetlnej, tak by dwa tramwaje rzeczywiście miały szanse przejechać przez skrzyżowanie na jednym cyklu zmiany świateł – podkreśla.
Rozwiązanie dobre, ale połowiczne
Podobny problem występuje także przy innych przystankach na trasie ŁTR – nie tylko tych zlokalizowanych za skrzyżowaniami (Więckowskiego, Próchnika), ale także przed nimi (Zamenhofa, Zielona). Czy ZDiT planuje przebudowę także w tych lokalizacjach? – Konieczne są pomiary, które wykażą, czy pozwolą na to parametry pasa drogowego – odpowiada T. Andrzejewski.
– Nie wszyscy pasażerowie umieją korzystać z podwójnych przystanków – niektórym z nich wydaje się, że tramwaj zatrzymuje się przy takim peronie dwa razy. W rzeczywistości jeśli pojazd wymieni pasażerów na początku jego długości, to po ruszeniu nie zatrzyma się już w drugiej połowie – dodaje S. Grochala.
Niestety, przebudowa nie obejmuje poszerzenia przystanków. – Uniemożliwia to prześwit drogi – tłumaczy rzecznik ZDiT. Nie ma także planów wyznaczenia dodatkowych przejść dla pieszych przy drugich końcach peronów, które mogłyby podnieść bezpieczeństwo i skrócić drogę dojścia do tramwaju. – Ruch samochodów na al. Kościuszki w tym miejscu jest na to zbyt duży – argumentuje T. Andrzejewski.