Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Więcej podwójnych przystanków tramwajowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Więcej podwójnych przystanków tramwajowych
fot. Roman CzubińskiPrzystanek Kościuszki - Struga
Po ośmiu latach od uruchomienia centralnego odcinka trasy tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego Zarząd Dróg i Transportu zamierza naprawić część popełnionych wówczas błędów. Wprowadzenie podwójnych przystanków, na razie tylko przy jednej z przecznic, ma podnieść przepustowość trasy i usprawnić wymianę pasażerów.

Przystanki zbyt krótkie i ciasne

Centralną część trasy ŁTR - głównego tramwajowego ciągu z południa na północ miasta - oddawano do użytku etapami: w grudniu 2007 r. (odcinek Mickiewicza – Zielona) i w lutym 2008 r. (Zielona – Legionów). Wkrótce po otwarciu zaczęły mnożyć się głosy krytyki pod adresem nowych przystanków: ich perony były nie tylko ciasne i niskie (co uniemożliwiało wjazd wózkiem do wagonów Cityrunner bez rozkładania rampy), ale także krótkie. Ich długość nie pozwalała nie tylko na jednoczesne zatrzymanie dwóch składów tramwajowych 2x805Na, ale nawet na obsługę składu trzywagonowego (a takie kursowały na linii 3 w dniu Wszystkich Świętych w 2006 r., przed przebudową trasy) lub dłuższych wagonów wieloczłonowych, które ewentualnie mogłyby być kupione w przyszłości przez łódzkie MPK.

Taki stan powodował liczne niedogodności. – Doświadczenie naszych prowadzących wskazuje na to, że przy skrzyżowaniu z powodu zbyt krótkich peronów często tworzą się kolejki tramwajów, co skutkuje opóźnieniami – mówi rzecznik MPK Sebastian Grochala. Tramwaje musiały stać przy skrzyżowaniu dwa razy: najpierw przed nim, oczekując na zwolnienie miejsca przy peronie, w potem na przystanku za skrzyżowaniem.

Rozładowanie zatorów

Środkiem zaradczym w przypadku al. Kościuszki przy ul. Struga ma być właśnie przebudowa przystanków. – Inwestycja będzie polegała na przedłużeniu peronów w celu dostosowania ich do obsługi dwóch pociągów tramwajowych jednocześnie. Na każdym z peronów pojawią się po dwie wiaty. Nawierzchnia zostanie ponadto wyposażona w płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i niedowidzących – informuje rzecznik ZDiT Tomasz Andrzejewski.

Choć inspiracją był wniosek w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim (podobną propozycję zgłoszono także o rok wcześniej), przebudowa odbędzie się z inicjatywy ZDiT i będzie finansowana z jego budżetu (zamawiający nie chce ujawniać kosztorysu do czasu otwarcia ofert). Przetarg zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia. Zamówienie przewiduje tryb „zaprojektuj i wybuduj”. Przebudowa rozpocznie się w wakacje i zakończy do 30 września.

Przedstawiciel MPK zapewnia, że spółka z uznaniem powita inicjatywę, zwraca jednak uwagę, że samo przedłużenie peronów nie wystarczy. – Konieczna będzie też zmiana ustawień sygnalizacji świetlnej, tak by dwa tramwaje rzeczywiście miały szanse przejechać przez skrzyżowanie na jednym cyklu zmiany świateł – podkreśla.

Rozwiązanie dobre, ale połowiczne

Podobny problem występuje także przy innych przystankach na trasie ŁTR – nie tylko tych zlokalizowanych za skrzyżowaniami (Więckowskiego, Próchnika), ale także przed nimi (Zamenhofa, Zielona). Czy ZDiT planuje przebudowę także w tych lokalizacjach? – Konieczne są pomiary, które wykażą, czy pozwolą na to parametry pasa drogowego – odpowiada T. Andrzejewski.

– Nie wszyscy pasażerowie umieją korzystać z podwójnych przystanków – niektórym z nich wydaje się, że tramwaj zatrzymuje się przy takim peronie dwa razy. W rzeczywistości jeśli pojazd wymieni pasażerów na początku jego długości, to po ruszeniu nie zatrzyma się już w drugiej połowie – dodaje S. Grochala.

Niestety, przebudowa nie obejmuje poszerzenia przystanków. – Uniemożliwia to prześwit drogi – tłumaczy rzecznik ZDiT. Nie ma także planów wyznaczenia dodatkowych przejść dla pieszych przy drugich końcach peronów, które mogłyby podnieść bezpieczeństwo i skrócić drogę dojścia do tramwaju. – Ruch samochodów na al. Kościuszki w tym miejscu jest na to zbyt duży – argumentuje T. Andrzejewski.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Podwójne przystanki już działają

Komunikacja

Łódź: Podwójne przystanki już działają

Roman Czubiński 21 września 2016

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Podwójne przystanki już działają

Komunikacja

Łódź: Podwójne przystanki już działają

Roman Czubiński 21 września 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5