Z biletem miesięcznym Przewozów Regionalnych nie można już podróżować miejskim tramwajem. To efekt nowelizacji obowiązującego zaledwie od początku maja porozumienia między spółką a miastem Łódź. Ma ona na celu uporządkowanie zasad wzajemnego honorowania biletów, ale w rzeczywistości zmniejsza zakres integracji kolei i miejskiego transportu zbiorowego.
Do
funkcjonującego od zaledwie kilku tygodni porozumienia pomiędzy miastem Łódź a Przewozami Regionalnymi (PolRegio) wprowadzono niedawno istotne zmiany. Znacząco ograniczają one zakres honorowania biletów kolejowych w tramwajach i autobusach. Choć aneks do umowy regulującej kwestię zawarto już 16 maja, na razie nie przeprowadzono szerszej akcji informacyjnej o nowych warunkach.
Bilety wydane na konkretną trasę w tramwaju nieważneTomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, zwraca uwagę, że taryfa Przewozów Regionalnych znacząco różni się konstrukcją od tej stosowanej w komunikacji miejskiej – Zmiana ma więc na celu ułatwienie zasad wspólnego honorowania i wynika z oczekiwań pasażerów – mówi. Tymczasem jednak nowelizacja porozumienia w niemal każdym przypadku jest dla podróżnego niekorzystna.
O ile bowiem w pociągach PR na obszarze Łodzi nadal ważne są wszystkie bilety emitowane przez ZDiT (za wyjątkiem okresowych na jedną linię), o tyle katalog biletów uznawanych w tramwajach i autobusach uległ radykalnemu skróceniu. Początkowo można było korzystać z nich na podstawie kolejowych biletów miesięcznych, a także jednorazowych trasowanych – przez 90 minut od ich wydania. Obecnie z tej opcji jednak zrezygnowano.
Wciąż nie ma biletu strefowego obu przewoźnikówDo pojazdów łódzkiego MPK wsiadać można więc obecnie jedynie z biletami strefowymi wydawanymi przez PR na przejazdy wewnątrz aglomeracji łódzkiej. – Wszystkie inne bilety jednorazowe i okresowe odcinkowe (ze stacji A do stacji B), w tym również te zakupione przez internet, nie podlegają honorowaniu – stwierdza Tomasz Andrzejewski. Jedyną korzystną zmianą jest natomiast uznawanie biletów strefowych przez cały okres ich ważności, a więc przez 120 minut od godziny wskazanej na bilecie, a nie – jak dotychczas – przez 90 minut od chwili zakupu (która niekoniecznie musi pokrywać się z wybraną godziną rozpoczęcia podróży).
Choć nowe zasady porozumienia ograniczają możliwość podróżowania po Łodzi na podstawie biletów kolejowych, rzeczywiście nieco porządkują skomplikowane zasady ich uznawania. Tym niemniej nie rozwiązują istotnych problemów związanych z integracją kolei i komunikacji miejskiej: opisywanej już przez nas kwestii braku jednolitego biletu strefowego uznawanego przez obu regionalnych przewoźników kolejowych (PR i ŁKA) czy niejednoznacznej kwestii miejskich uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Rzecznik ZDiT nie odpowiedział nam jednoznacznie, czy można z nich korzystać w pociągach PR (porozumienie z ŁKA precyzuje tę sprawę jasno).
O nowych zasadach poinformuje dopiero kontroler?Istotnym aspektem oceny wprowadzonego rozwiązania powinna być też kwestia informacji na ten temat skierowanej do podróżnych. Przyjęte tuż po uroczystym i dość szeroko opisywanym także w lokalnych mediach ogłoszeniu współpracy zmieniono jej charakter, zamieszczając nowe zasady jedynie w odpowiedniej zakładce na stronie internetowej PolRegio. Pasażerowie mogą więc być zaskoczeni korektą już podczas kontroli biletów.