Władze Łodzi zamierzają zlecić przygotowanie koreferatu do studium wykonalności inwestycji Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Nie wiadomo jednak, kiedy powstanie dokument, a także czy wspólne przedsięwzięcie wszystkich gmin aglomeracji, przez które przejeżdża tramwaj, w ogóle dojdzie do skutku. Część samorządów od dłuższego czasu szuka innych źródeł finansowania remontu zdegradowanej infrastruktury.
Czy szansą dla tramwajowych linii podmiejskich nadal jest projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego? Miał on być wspólną inwestycją Łodzi i wszystkich gmin, przez które przebiegają trasy łączące mniejsze miasta ze stolicą aglomeracji. Na początku lipca Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi poinformował nas, że prace nad jego przygotowaniem zostały wstrzymane, bo nie wszystkie okoliczne samorządy zgodziły się na współfinansowanie niezbędnego koreferatu do opracowanego już studium wykonalności.
Wszystkie gminy zadeklarowały współfinansowanie dokumentacjiZDiT twierdził, że
jednym z miast, które nie zadeklarowało swojego udziału w tym zakresie, był Zgierz. Tamtejszy organizator transportu – Miejskie Usługi Komunikacyjne –
stanowczo zaprzeczył jednak stanowisku władz Łodzi, wskazując, że kilkakrotnie zapewniał koordynatora prac o swojej gotowości do poniesienia odpowiedniej części kosztów realizacji dokumentu. Wszystko wskazuje na to, że konflikt pomiędzy sąsiednimi gminami został zażegnany, a Łódź wznowi prace nad koncepcją ŁTM.
– Wszystkie gminy zadeklarowały już chęć współfinansowania koreferatu do studium wykonalności Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Po uzupełnieniu dokumentów, m.in. gwarancji wkładu finansowego, przystąpimy do wyboru wykonawcy – zapowiada bowiem Piotr Wasiak z Zarządu Inwestycji Miejskich UMŁ. To właśnie ZIM przejął obowiązki koordynatora działań, które wcześniej pełnił ZDiT.
UMŁ: Trudno ocenić szanse na realizację ŁTMNie wiadomo jednak, kiedy konkretnie ogłoszone zostanie postępowanie w sprawie przygotowania dokumentacji. – Liczymy, że prace nad koreferatem rozpoczną się w najbliższych miesiącach – stwierdza jedynie przedstawiciel ZIM. Powstanie uzupełnienia do studium wykonalności wydaje się zaś niezbędne do podjęcia jakichkolwiek dalszych działań, bo zakładany pierwotnie wkład własny podłódzkich gmin jest dla nich nieosiągalny, brakuje też konkretów dotyczących możliwości pozyskania finansowania zewnętrznego, a część danych projektowych wymaga aktualizacji.
Należy jednak zadać także pytanie, czy przeprowadzenie wspólnej inwestycji wciąż jest jeszcze możliwe. Część samorządów, głównie Pabianice i Ksawerów, rozpoczęła już bowiem niezależne poszukiwania środków na niezbędny remont zdegradowanej infrastruktury. – Na dziś trudno oceniać szansę realizacji ŁTM – przyznaje Piotr Wasiak.
Koreferat ma wskazać dokładny koszt niezbędnych prac – Dążymy do realizacji tej inwestycji – deklaruje przy tym przedstawiciel ZIM. – Więcej będziemy mogli powiedzieć po wykonaniu koreferatu, który ma określić szczegółowe koszty przedsięwzięcia – dodaje. Pozostaje jednak jasne, że będą one na tyle wysokie, że samorządy aglomeracji łódzkiej nie będą w stanie ich ponieść bez pomocy z zewnątrz.