Wykonawca przebudowy wschodniego odcinka Trasy W-Z ukończył większość prac na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego – al. Śmigłego-Rydza – Kopcińskiego. Dzięki temu od dziś nie ma już potrzeby przesiadania się między autobusami zastępczymi na trasie z Widzewa do centrum miasta. Nadal nie ma jednak możliwości przejazdu na osi wschód – zachód, komunikacja miejska musi więc kursować dalekimi trasami okrężnymi.
Paraliż na czas przebudowy
Skrzyżowanie Marszałków częściowo zamknięto 1 marca. Z powodów technologicznych (przebudowie i podwyższeniu miała ulec cała tarcza skrzyżowania) konieczne było zamknięcie wschodniej nitki ciągu północ – południe oraz likwidacja możliwości przejazdu al. Piłsudskiego ze wschodu na zachód. Po kolejnych dwóch tygodniach wyłączono z ruchu także trasę tramwajową z północy na południe (ciąg al. Śmigłego-Rydza – Kopcińskiego).
W efekcie autobusowe linie zastępcze łączące osiedla mieszkaniowe na Widzewie z centrum miasta podzielono na dwie części: Z10, 98 i 98A dojeżdżały od strony dworca Łódź Kaliska tylko do zachodniej części skrzyżowania przy szpitalu im. dr. Korczaka, gdzie zawracały. Pasażerowie po kilkusetmetrowym spacerze, utrudnianym dodatkowo przez prace na chodnikach oraz sygnalizację świetlną, mogli kontynuować podróż na wschód miasta liniami Z8, 85/85A oraz Z98. Aby choć trochę złagodzić te niedogodności, Zarząd Dróg i Transportu wyznaczył mini-objazd dla autobusów relacji południe – północ (70/70A, 75, 82, 96) w taki sposób, by zatrzymywały się na wspólnych przystankach z tymi jadącymi na Widzew i z powrotem. Skutkiem ubocznym było jednak dalsze wydłużenie czasu przejazdu.
Od dziś bez przesiadek, ale...
W ciągu ponad czterech miesięcy udało się zakończyć prace na jezdni wschodniej i wykonać ponad połowę prac w obrębie całego skrzyżowania. – Prace przy instalacjach wodociągowych i kanalizacyjnych są ukończone w 60%, a nawierzchnia asfaltowa nawet w 70% – wylicza dyrektor ZDiT Grzegorz Nita. Zaawansowanie prac umożliwiło przełożenie ruchu na drugą nitkę ciągu północ – południe oraz – co istotniejsze z punktu widzenia komunikacji zbiorowej – przywrócenie bezpośredniej komunikacji autobusowej między Widzewem a śródmieściem.
Autobusy nie mogą jednak na razie przejechać prosto przez skrzyżowanie. Objazd dla linii Z10 w kierunku zachodnim poprowadzono ul. Wydawniczą, Tuwima i Przędzalnianą. W przeciwnym kierunku autobusy jadą tymi samymi ulicami, jednak przedtem zawracają jeszcze przy Szpitalu Korczaka. Długość objazdu może sprawić, że – mimo niewątpliwej poprawy komfortu – czas przejazdu będzie dla wielu osób porównywalny ze stanem wcześniejszym, gdy konieczna była przesiadka. Odcinek od Przędzalnianej do al. Śmigłego-Rydza autobus pokonuje w 6 do 8 minut (dla porównania, tramwaj przed rozpoczęciem przebudowy Trasy W-Z potrzebował na to od minuty do dwóch).
Pod szpitalem nadal też kończy bieg linia 98/98A. Jej odpowiednik po stronie wschodniej (Z98) dojeżdża na pętlę Wydawnicza, a linia Z8 została zlikwidowana (choć aż do dzisiaj nie usunięta z internetowego rozkładu jazdy MPK). Na stałą pętlę powracają także linie 54 i 82 wraz z wariantami skróconymi.
Częściowy powrót normalności
Mieszkańcy Widzewa odzyskali bezpośrednie połączenie nie tylko z centrum, ale także z Dołami (85/85A) oraz Chojnami (75). Ponieważ jednak na skrzyżowaniu nie można skręcać w lewo w żadnej z relacji, 75 i 85/85A w jednym z kierunków muszą wykonywać objazd z wykorzystaniem Wydawniczej i pobliskich ulic. Aby usprawnić przejazd komunikacji miejskiej na tym odcinku, ZDiT postanowił zmienić pierwszeństwo na skrzyżowaniu tej ulicy z al. Piłsudskiego. Skomplikowany (o czym świadczy sama obszerność opisu) układ jest widoczny na
mapce. Na dzisiejszym posiedzeniu Zespołu Monitoringu Ruchu stwierdzono, że nowa organizacja ruchu na razie zdaje egzamin. – Operacja przebiegła pomyślnie. Według pierwszych obserwacji zmiany nie powodują większych utrudnień – mówi rzecznik ZDiT Piotr Grabowski. – Okazało się jednak, że nie wszyscy pasażerowie wiedzieli o zmianach i z przyzwyczajenia wysiadali po wschodniej stronie skrzyżowania, chcąc przejść przez nie pieszo i przesiąść się na następny pojazd. Z myślą o takich przypadkach wysłaliśmy jednak na miejsce pracowników rozdających ulotki informacyjne – dodaje rzecznik MPK Sebastian Grochala. Nie zaobserwowano na razie niebezpiecznych sytuacji związanych z wymuszaniem pierwszeństwa na kierowcach autobusów. Skrzyżowanie Piłsudskiego – Wydawnicza jest monitorowane przez policję.
Skrzyżowanie Marszałków zostanie oddane do użytku pod koniec września bieżącego roku. Uruchomienie tramwajowej Trasy W-Z po rozbudowie i modernizacji będzie miało miejsce o miesiąc później.