fot. Kasper FiszerMPK Łódź chce wymienić część taboru tramwajowego
Pojazdy autonomiczne na łódzkiej Piotrkowskiej, sieć parkingów rowerowych w Andrespolu i dziesiątki autobusów niskoemisyjnych w całym regionie – to możliwy finał konkursu na projekty transportowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Zgłoszonych zostało 13 wniosków. Postępowanie ma zostać rozstrzygnięte w ciągu trzech miesięcy.
Władze regionu łódzkiego przedstawiły dziś listę projektów, które zostały zgłoszone w pierwszym konkursie na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w zakresie transportu niskoemisyjnego. W ramach aktualnego postępowania urząd marszałkowski chce przekazać beneficjentom połowę kwoty, jaka będzie dostępna w ramach całej perspektywy budżetowej 2014 – 2020.
– Angażujemy część środków przeznaczonych na tę siedmiolatkę, bo chcemy dać za rok szansę tym podmiotom, które na razie do ubiegania się o środki unijne są przygotowane słabiej i chciałyby dopracować swoje projekty – tłumaczył na dzisiejszej konferencji prasowej marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.
Najwięcej chętnych na nowe autobusy
Województwo przeznaczy więc póki co na transport niskoemisyjny 142,5 mln zł. – Kwota wnioskowanego dofinansowania na podstawie wniosków, które do nas wpłynęły, wynosi 214 mln zł, więc przekracza zaplanowaną alokację – mówiła wicemarszałek Joanna Skrzydlewska, członek zarządu województwa odpowiedzialna za fundusze unijne. Łączna wartość wszystkich trzynastu zgłoszonych projektów wynosi 329 mln zł.
Znakomitą większość wniosków stanowią te dotyczące zakupu autobusów niskoemisyjnych. Takie działania chcą realizować MPK Sieradz, gmina Tomaszów Mazowiecki i niezależnie MZK Tomaszów Mazowiecki, MZK Skierniewice, MPK Łódź, miasta Bełchatów, Łowicz i Kutno, gmina Łask i MPK Radomsko. Największe z zaproponowanych przedsięwzięć miałyby zostać przeprowadzone w Łodzi (zakup 17 autobusów) i w Tomaszowie Mazowieckim (łącznie w ramach dwóch zadań – 25 autobusów). Część projektów przewiduje także rozbudowę infrastruktury przystankowej lub technicznej.
Tramwaj, rower i samochód bez kierowcy
Łódzkie MPK zgłosiło także inwestycję w tabor tramwajowy. Spółka chce kupić 12 wagonów niskopodłogowych. Na potrzeby ich obsługi miałaby zostać wybudowana nowa hala przeglądowo-naprawcza. Wartość zadania oceniono na niemal 117 mln zł.
Na tym tle zdecydowanie wyróżnia się jedyny projekt zgłoszony przez przedsiębiorstwo niezwiązane z lokalnymi samorządami – firmę Wojciech Wycichowski Tu i Tam. Chce ona stworzyć w Łodzi linię komunikacyjną obsługiwaną przez pojazdy autonomiczne (bezobsługowe). Trzonem przedsięwzięcia o wartości niecałych 4 mln zł miałby być zakup 30 autonomicznych samochodów, które mialyby zostać skierowane na reprezentacyjną ulicę Łodzi – Piotrkowską. Jej najważniejsza, częściowo wyłączona z ruchu pojazdów część jest obecnie pozbawiona obsługi komunikacją zbiorową.
Wart uwagi projekt złożyła także gmina Andrespol. Chce ona zbudować system parkingów rowerowych (bike&ride) i sieć 4,2 km dróg dla rowerów. Wszystkie wnioski mają zostać ocenione w najbliższych miesiącach. – Liczymy na to, że rozstrzygnięcie tego konkursu nastąpi nie później niż 15 lipca – stwierdziła Joanna Skrzydlewska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.