Urząd Miejski w Pabianicach ogłosił swoje plany organizacji sieci miejskiego roweru publicznego. Miałaby ona być częścią szerszego przedsięwzięcia obejmującego swoim zasięgiem kilka miejscowości regionu łódzkiego. Łódzka Kolej Aglomeracyjna i lokalne samorządy chcą pozyskać na ten cel fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Ostatecznych kształtów nabiera projekt organizacji roweru publicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, który ma uzupełniać sieć połączeń kolejowych. Jak poinformował w środę Urząd Miejski w Pabianicach, przedsięwzięcie chcą realizować wspólnie z przewoźnikiem samorządy Pabianic, Zgierza, Sieradza i Koluszek. Współtwórcy projektu liczą na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. – Jego uzyskanie jest konieczne dla realizacji inwestycji – mówi Aneta Klimek, rzecznik UM Pabianice.
Ponad setka rowerów w samych PabianicachSystem ma przyjąć nazwę Rowerowe Łódzkie. W samych tylko Pabianicach ma obejmować 14 punktów wypożyczeń na terenie miasta, które oferowałyby łącznie 122 rowery. – Plan Pabianic to pięć dużych stacji roweru publicznego (10 [przypisanych] rowerów, 15 miejsc) i dziewięć mniejszych (8 rowerów, 12 miejsc) – wskazuje przedstawicielka magistratu. Wypożyczalnię zlokalizowano by oczywiście pod dworcem, w kilku punktach w centrum miasta oraz na bardziej oddalonych osiedlach.
Samorząd chciałby uzyskać wsparcie unijne w wysokości 85 proc. wartości projektu. Wkład własny Pabianic wyniósłby wówczas ok. 215 tys. zł. – Miesięczny koszt utrzymania roweru publicznego wyniósłby natomiast 15 tys. zł – wycenia Aneta Klimek. Regionalny system wypożyczalni miałby funkcjonować przez co najmniej sześć lat (taki zaplanowano okres kontraktu).
Element szerszej polityki rowerowej PabianicJeśli inicjatorzy otrzymają wsparcie z RPO, stacje wypożyczeń powstaną najprawdopodobniej już w przyszłym roku. – Oczekiwana jest integracja z Łódzkim Rowerem Publicznym – zapewnia rzecznik UM Pabianice. Nie wiadomo na razie jednak, w jaki sposób systemy miałyby być ze sobą powiązane (czy możliwe byłoby korzystanie z jednego konta, czy możliwe byłoby zwrócenie roweru w sąsiednim mieście itp.).
Pabianice w ostatnim czasie prowadzą bardzo aktywną politykę w zakresie komunikacji rowerowej. Choć sieć dróg dla rowerów liczy obecnie jedynie sześć kilometrów,
w ciągu najbliższych lat planowana jest budowa kolejnych 12 km ścieżek. Prowadzone są też prace nad ujednoliceniem ich standardu. Użytkownicy systemu Rowerowe Łódzkie korzystaliby więc nie tylko z samorządowych pojazdów, ale i z nowej infrastruktury.
Czy środków wystarczy i na rowery, i na tramwaj?Ze środków RPO UM Pabianice chciałby też
wyremontować wymagającą pilnej interwencji linię tramwajową. W przyszłym miesiącu miasto chce złożyć w tej sprawie wniosek, który będzie najprawdopodobniej jednym z najdroższych zgłoszonych do konkursu. Jeśli samorządowi uda się pozyskać wsparcie na oba projekty transportowe, jakość komunikacji miejskiej w Pabianicach zostanie podniesiona skokowo.