Władze podłódzkich gmin mogły aplikować o środki na remont infrastruktury tramwajowej w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego. Władze województwa wskazują także na możliwość sięgnięcia po fundusze Zintegrowanych Inwestycji Transportowych. Na trasie nieczynnego tramwaju do Ozorkowa zasypano część przejazdów, co zmniejsza szanse na szybkie wznowienie ruchu.
Podłódzkie gminy
nadal nie znalazły konkretnego rozwiązania, które pozwoliłoby na wznowienie kursowania podmiejskiej linii tramwajowej 46 Łódź – Zgierz – Ozorków. Przed zawieszeniem ruchu władze samorządów lokalnych zapowiadały, że zwrócą się o pomoc w pozyskaniu funduszy na niezbędną modernizację m.in. do marszałka województwa. Ten nie zmienił jednak swojego dotychczasowego stanowiska i nie wesprze wprost remontu infrastruktury tramwajowej.
UMWŁ: Właściwa droga to pozyskanie środków z UE – Utworzenie w regionie łódzkim sprawnego, bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska systemu publicznego transportu zbiorowego, który byłby konkurencyjny dla transportu indywidualnego, jest szczególnie istotne ze względu na potrzebę zapewnienia wewnętrznej integracji miasta Łodzi i jego obszaru funkcjonalnego – przyznaje Dariusz Kulas z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Wskazuje przy tym kilka potencjalnych rozwiązań, które wiązałyby się z pozyskaniem funduszy, jakimi dysponuje województwo. Jednak najprawdopodobniej należałoby je wdrożyć jeszcze przed zamknięciem trasy dla ruchu.
– Biorąc pod uwagę wysokość nakładów finansowych koniecznych do poniesienia przez samorządy będące właścicielami torowiska linii tramwajowej nr 46 na remont czy modernizację, właściwą drogą jest pozyskanie środków pochodzących z Unii Europejskiej – stwierdza bowiem nasz rozmówca. – Jedną z możliwości jest ta, z której skorzystało miasto Pabianice wraz z gminą Ksawerów. Samorządy te wspólnie przygotowały projekt i w konkursie dla działania niskoemisyjny transport miejski Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020 pozyskały środki na remont torowiska – przypomina.
Infrastruktura coraz bardziej zdegradowanaKonkurs projektów, do którego aplikowały Pabianice, był jednak jedynym w ramach bieżącej perspektywy finansowej UE, który dawał szanse na przyznanie funduszy na ten cel. – Kolejną z możliwości jest skorzystanie, w ramach wolnej alokacji, ze środków finansowych przeznaczonych na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne w trybie pozakonkursowym – wskazuje Dariusz Kulas. Przedstawiciel UMWŁ nie precyzuje przy tym szans na powodzenie przedsięwzięcia, jeśli zostałoby ono podjęte dopiero teraz, a więc w drugiej połowie okresu programowania.
Tymczasem nieczynna infrastruktura tramwajowa ulega dalszej degradacji. Na terenie gminy Zgierz część przejazdów przez torowisko została zasypana. Z pewnością utrudnia to wdrożenie planu alternatywnego, który zakładał
przywrócenie kursów po remoncie w mniejszym niż kompleksowa modernizacja zakresie.