W stanowisku negocjacyjnym w sprawie Kontraktu Terytorialnego Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zawarł zadanie o nazwie "Łódzki Tramwaj Metropolitalny". Projekt dotyczy kompleksowej modernizacji tramwajowych linii podmiejskich w aglomeracji łódzkiej. Został zgłoszony przez łódzki Zarząd Dróg i Transportu.
Jak informuje rzecznik UMWŁ Joanna Blewąska, zakres zadania mają wejść prace na wszystkich zachowanych liniach podmiejskich (z Łodzi do Zgierza, Ozorkowa, Pabianic i Lutomierska przez Konstantynów). Projekt przewiduje wyremontowanie wszystkich torowisk i sieci trakcyjnych. Przy okazji remontu miałaby doczekać także pętla Zdrowie, położona przy linii konstantynowskiej w pobliżu granicy Łodzi (dziś kończy na niej bieg linia 9A, skrócony wariant "dziewiątki" kursującej w pełnej wersji do Konstantynowa). Przewidziano też modernizację podstacji trakcyjnych (dziś na liniach podmiejskich, zwłaszcza tych obsługiwanych składami 805Na, zdarzają się zaniki napięcia) oraz urządzeń zabezpieczających ruch.
Ostatnim elementem projektu ma być zakup pięciu sztuk nowoczesnego taboru. Wagony o długości ok. 33 metrów mają posiadać niską podłogę, system klimatyzacji i mieścić ok. 170 pasażerów. Niewielka ilość taboru wynika być może z chęci obniżenia wartości zadania, a z drugiej strony - z nadziei pozyskania używanego taboru i jego modernizacji (w Zakładzie Techniki łódzkiego MPK trwa adaptacja pierwszego wagonu M8C, obejmująca m. in. wstawienie członu niskopodłogowego). Można też wyobrazić sobie dalszą eksploatację na zmodernizowanych liniach części obecnie kursującego taboru, zwłaszcza wagonów GT8N, posiadających jedne drzwi w strefie niskiej podłogi.
Kontrakt Terytorialny to lista kluczowych inwestycji przewidzianych do zrealizowania ze wsparciem funduszy europejskich z okresu programowania 2014-2020.
Szerzej pisaliśmy o nim tutaj. Dokument powstał w wyniku konsultacji samorządu województwa z władzami lokalnymi. Obecnie jest w fazie uzgadniania z rządem.