Czy w Łodzi ruszy przebudowa ul. Wojska Polskiego połączona z przesunięciem pętli tramwajowej leżącej przy ul. Strykowskiej? Nadal nie wiadomo, czy województwo będzie mogło przeznaczyć dodatkowe środki na inwestycje transportowe, których propozycje zgłoszono do konkursu w ramach RPO. Na decyzję w tej sprawie czeka także kilka mniejszych miast regionu.
Znacznie dłużej niż spodziewały się władze regionu łódzkiego trwają negocjacje dotyczące zwiększenia puli środków przeznaczonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014 – 2020 na przedsięwzięcia związane z transportem niskoemisyjnym. Rezultaty konkursu projektów ogłoszono na początku września. Wówczas marszałek województwa Witold Stępień zapowiedział, że najprawdopodobniej w ciągu miesiąca KE odpowie na wniosek samorządu o przesunięcie funduszy, by wsparcie mogli uzyskać wnioskodawcy, dla których pieniędzy w pierwszym rozdaniu nie wystarczyło.
Torowisko na Wojska Polskiego wymaga coraz pilniejszej interwencjiW drugiej połowie października informowaliśmy, że
rozmowy w tej sprawie przedłużają się. Choć od tamtego czasu minęły kolejne niemal trzy miesiące, kwestia nadal nie znalazła rozstrzygnięcia. – Ciągle nie ma oficjalnej informacji z Komisji o możliwości przesunięcia środków w obrębie naszego RPO dla wsparcia projektów zgłoszonych do dofinansowania w ramach konkursu na transport niskoemisyjny – potwierdza Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Wydaje się, że na ostateczne ustalenia najbardziej czekają władze Łodzi, które chciałyby sfinansować ze środków RPO przebudowę ul. Wojska Polskiego na Bałutach. Najważniejszą jej częścią miałby być remont bardzo zdegradowanego torowiska tramwajowego połączony z przedłużeniem trasy o kilkaset metrów w rejon przystanku kolejowego Łódź Marysin, gdzie miałby powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy. Stan infrastruktury jest tam tak zły, że niebawem konieczne może okazać się nawet awaryjne zamknięcie trasy, z której korzystają tramwaje linii 1 i 6.
Szansa na autobusy niskoemisyjne dla mniejszych ośrodkówMiasto mogłoby więc być potencjalnie zainteresowane podjęciem choćby nie tak szeroko zakrojonych, ale realizowanych pilnie robót finansowanych z innego źródła, jeśli nie powiedzie się plan pozyskania funduszy z RPO. Na liście oczekujących znajdziemy także miasto Bełchatów, MPK Sieradz, miasto Radomsko i MZK Skierniewice. Wszystkie zaproponowane przez te podmioty inwestycje dotyczą głównie zakupu autobusów niskoemisyjnych.
– Jak było to wcześnie wspomniane, zarząd województwa interesuje kwota 100 mln zł, która zapewniłaby dofinansowanie [wszystkich] projektów znajdujących się na liście rezerwowej tego konkursu – zapewnia Jacek Grabarski. Wciąż nie wiadomo jednak, jak długo potrwa jeszcze proces rozstrzygania kwestii. – Na unijne decyzje trzeba czasem zaczekać – stwierdza jedynie nasz rozmówca, przypominając, że bez akceptacji dla planów regionu UMWŁ nie może samodzielnie podjąć jakichkolwiek działań. – I nie jest to wina urzędu – zastrzega.