Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego planuje stworzyć sześć nowych multimodalnych węzłów przesiadkowych: cztery przy istniejących stacjach na linii łowickiej, jeden w Zduńskiej Woli i jeden przy nowym przystanku w Pabianicach. Ruszył już przetarg na dokumentację techniczną przedsięwzięcia. Na razie nie obejmie ono budowy kolejnych przystanków ŁKA w samej Łodzi.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami samorząd województwa łódzkiego ogłasza przetarg na przygotowanie dokumentacji technicznej dla projektu pod nazwą Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego. Urząd marszałkowski chce zrealizować przedsięwzięcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Beneficjentem wiodącym dofinansowania mają zostać PKP Polskie Linie Kolejowe.
Powstać ma jeden nowy przystanek kolejowyUdział w projekcie będą mieć także samorządy lokalne, które według założeń opisanych w dokumentacji przetargowej podpiszą z PKP PLK umowy partnerskie. – Objęte zakresem zamówienia zintegrowane węzły komunikacyjne będą miały integrować różne środki transportu i tworzyć zintegrowany system transportowy (multimodalny). Węzły komunikacyjne pomiędzy różnymi rodzajami systemów transportu winny ograniczyć występujące uciążliwości, zwiększyć wygodę podróżnych, zapewnić potrzeby niepełnosprawnych użytkowników, zmniejszyć ryzyko wypadków, ułatwić dokonywanie przesiadek, skrócić czas przesiadania się pasażerów, zminimalizować drogi dojścia pomiędzy punktami odprawy środków i systemów transportu – czytamy w opisie zadania.
Przedsięwzięcie jest kolejnym etapem prowadzonej konsekwentnie przez całą obecną dekadę rozbudowy siatki przystankowej na liniach wybiegających promieniście z Łodzi. I tak na trasie do Łowicza w węzły multimodalne przekształcone mają zostać stacje Łowicz Przedmieście, Domaniewice, Głowno i Stryków.
Zapowiadany nowy przystanek Północ ma natomiast powstać w Pabianicach. Projekt obejmuje także remont
usamorządowionego budynku dworcowego w Zduńskiej Woli oraz stworzenie tam centrum przesiadkowego. Dokumentacja przetargowa tego zadania nie przewiduje natomiast powstania planowanych
nowych przystanków na terenie Łodzi.
Dokumentacja gotowa za niecały rokWykonawca będzie musiał przeanalizować trzy warianty dalszego postępowania: bezinwestycyjny oraz dwa inwestycyjne. Pierwszy z nich obejmie wyłącznie część związaną z obsługą pasażerów kolei, drugi – także tzw. część miejską związaną z przebudową infrastruktury transportowej zarządzanej przez gminy. UMWŁ proponuje np. budowę parkingów typu Park&Ride czy przystanków komunikacji autobusowej.
Termin składania ofert w postępowaniu mija 24 stycznia przyszłego roku. Zwycięzca postępowania będzie miał na realizację kontraktu dziewięć miesięcy, jednak termin przekazania dokumentacji Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Łódzkiego ma nadejść nie później niż w ostatnim dniu listopada 2018 r. Samorząd regionu szacuje wartość zamówienia na 760 tys. zł.