Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Londyn. Kierowcy najstarszych aut zapłacą 10 funtów dziennie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Londyn. Kierowcy najstarszych aut zapłacą 10 funtów dziennie
fot. Colin and Kim HansenLondyn
Burmistrz Londynu Sadiq Khan zapowiedział wprowadzenie od 23 października dodatkowej opłaty dla najstarszych samochodów za poruszanie się w strefie płatnego wjazdu (CCZ). Samochody, których silniki nie spełniają normy Euro 4, czyli w praktyce starsze niż 11-letnie, zapłacą za wjazd do strefy dodatkowo po 10 funtów.

Opłata, nazywana T-charge, była konsultowana od połowy zeszłego roku. Londyńska Congestion Charge Zone została utworzona 14 lat temu i obejmuje centrum miasta. Ma na celu ograniczenie tam ruchu samochodowego. Dziś auta płacą jednorazowo za wjazd w ten obszar 11,5 funta. Opłata jest pobierana od poniedziałku do piątku dzięki systemowi kamer identyfikującemu samochody a kary za nieuregulowanie jej w terminie potrafią sięgnąć prawie 200 funtów.

Od października samochody, które nie spełniają normy emisji spalin Euro 4, czyli w praktyce te zarejestrowane przed 2006 r., zapłacą o 10 funtów więcej, czyli 21,5 funta za każdy dzień powszedni, w którym wjadą do strefy między 7:00 rano a 6:00 po południu.

– To szokujące, że żyjemy w mieście, w którym powietrze jest tak toksyczne, że wiele naszych dzieci z tego powodu ma problem z chorobami płuc. Jeśli dziś nie przeprowadzimy poważnych zmian, to w przyszłości nie będziemy w stanie zadbać o zdrowie członków naszych rodzin – tłumaczył burmistrz, cytowany przez „Guardiana”.

Na stronie Transport for London, które jest odpowiedzialne za pobieranie opłat, każdy kierowca może sprawdzić, czy jego samochód spełnia kryteria, które kwalifikują go do opłaty. Szacuje się, że T-charge dotknie właścicieli ok. 10 tys. samochodów.

Londyn zmaga się z problemem zanieczyszczonego powietrza od lat. Brytyjski rząd już dwa lata temu przegrał przed Sądem Najwyższym spór z jedną z organizacji pozarządowych, która zarzuciła mu bezczynność w sytuacji gdy miasta nie spełniają unijnych wymogów dotyczących czystości powietrza. To grozi nie tylko zdrowiu obywateli, ale też ewentualnymi wysokimi karami ze strony Komisji Europejskiej.

Khan zainicjował konsultacje w sprawie opłaty w czerwcu zeszłego roku w jednym ze szpitali dziecięcych przy Great Ormond Street w Londynie. – Te działania są bardzo ważne. To świetna wiadomość dla dzieci, ich rodziców i naszych lekarzy. Dzieci mieszkające w strefach smogu czterokrotnie częściej cierpią w późniejszym wieku na niewydolność płuc. Poprawa jakości powietrza zatrzymuje, a nawet cofa ten proces – mówił wtedy dyrektor szpitala, dr Peter Steer. Według szacunków zanieczyszczenie powietrza każdego roku jest przyczyną 40 tys. przedwczesnych zgonów w Wielkiej Brytanii.

Londyn nie jest jedynym miastem, które uderza w kierowców samochodów, by chronić powietrze. Madryt ogranicza ruch samochodów w centrum. Z kolei Paryż w ogóle zakazał wjazdu do miasta samochodom starszym niż 20-letnim, a niedawno wprowadził oznaczenia dla samochodów w zależności od spełniania standardu emisji spalin. W praktyce zamknęło to centrum miasta dla aut z silnikami diesla niespełniającymi Euro 4, a nawet „czystsze” mogą się spodziewać czasowych ograniczeń.

To niejedyny pomysł na brytyjską walkę ze smogiem. W 2020, a być może nawet w 2019 r. planowane jest zastąpienie CCZ strefą niskiej emisji (Ultra Low Emission Zone – ULEZ), do której najbardziej kopcące samochody po prostu nie będą miały wjazdu. Innym pomysłem jest ogólnobrytyjski model dopłat do złomowania starych samochodów z silnikiem diesla. Ten pomysł ma jednak przeciwników, którzy twierdzą, że pieniądze mogłyby zostać wydane lepiej, np. na promocję publicznego transportu czy ruchu rowerowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy Jork z opłatą drogową jak w Londynie?

Przestrzeń

Nowy Jork z opłatą drogową jak w Londynie?

Jakub Dybalski 23 sierpnia 2017

Londyn. Strefa płatnego wjazdu zostanie zlikwidowana?

Przestrzeń

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Prawo & Finanse

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Katarzyna Paluch 20 października 2016

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy Jork z opłatą drogową jak w Londynie?

Przestrzeń

Nowy Jork z opłatą drogową jak w Londynie?

Jakub Dybalski 23 sierpnia 2017

Londyn. Strefa płatnego wjazdu zostanie zlikwidowana?

Przestrzeń

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Prawo & Finanse

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Katarzyna Paluch 20 października 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5