Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Lublin. Mandaty dla wypożyczających rowery miejskie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Lublin. Mandaty dla wypożyczających rowery miejskie
fot. Iwona Burdzanowska
Policjanci w stolicy lubelskiego wystawiają mandaty osobom dojeżdżającym rowerami do stacji roweru miejskiego. Powód? Jazda po chodniku. Zdaniem funkcjonariuszy rowerzyści chcący przypiąć jednoślady w elektrozamkach powinni zsiąść z roweru i dojść do stojaka pieszo.

Lublin dołączył do grona miast posiadających sieć bezobsługowych wypożyczalni rowerów we wrześniu 2014 r. Lubelski Rower Miejski początkowo składał się z 40 stacji oraz 400 jednośladów i okazał się sukcesem - już po pierwszym weekendzie funkcjonowania odnotowano 4,6 tys. wypożyczeń i 7,6 ts. rejestracji w systemie (to polski rekord liczby rejestracji w 3 dni). Sukces pociągnął za sobą dalszy rozwój. LRM rozbudowano; od wiosny 2016 roku lubelszczanie mają do dyspozycji łącznie 90 stacji i prawie 891 rowerów.

Nie ma jak dojechać do stacji

Niestety, korzystającym z Lubelskiego Roweru Miejskiego życia nie ułatwia policja. Funkcjonariusze wystawiają mandaty cyklistom chcącym zwrócić jednośladu, ponieważ ci, zamiast prowadzić maszyny obok siebie, dojeżdżają do położonych na chodnikach stacji. O wszystkim poinformowali użytkownicy portalu spottedlublin.pl, którzy na łamach strony opisali swoje przygody z mundurowymi.

„Przejeżdżając od stacji rowerów miejskich przy ul. Nadbystrzyckiej do najbliższego wjazdu na ulicę, zostałam zatrzymana oraz poczęstowana mandatem 100 złotowym” – informuje jedna z czytelniczek, która od zatrzymującej ją policjantki miała usłyszeć, że „do wjazdu rower trzeba pchać”.

Podobnej sytuacji doświadczył inny czytelnik. „Oddanie roweru miejskiego kosztowało mnie 100 zł. Dlaczego? Ponieważ szanowna pani policjantka, której z tego miejsca nie chciałbym pozdrowić, wręczyła mi mandacik na wyżej wymienioną sumę. Według niej, chcąc oddać rower miejski do wypożyczalni, należy go do niej prowadzić”.

Policja: nie prowadzimy akcji przeciwko rowerzystom

Oczywiście, w świetle prawa policjanci mieli prawo wystawić mandaty. Jazda rowerem po chodniku co do zasady jest niedozwolona. Wyjątek stanowią sytuacje, kiedy kierujący jednośladem opiekuje się młodym cyklistą (do lat 10), panują złe warunki pogodowe (śnieg, ulewa, silny wiatr itp.) lub szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m, nie ma drogi dla rowerów, a pojazdy mogą poruszać się jezdnią z prędkością większą niż 50 km/h (w ostatnim przypadku trzy warunki muszą być spełnione jednocześnie). Kłopot w tym, że zdecydowana większość stacji we wszystkich miastach umieszczona jest na ciągach dla pieszych.

Czy w związku z tym lubelscy mundurowi będą karać użytkowników rowerów miejskich? Twierdzą, że nie, a relacje ukaranych mandatami poddają w wątpliwość.

– Nie potwierdzam informacji dotyczących tego, że policjanci wystawiają mandaty użytkownikom rowerów miejskich pobierającym jednoślady ze stacji. Tamtego dnia na ul. Nadbystrzyckiej odbyły się dwie interwencje wobec rowerzystów. Jedna zakończyła się mandatem w związku z naruszeniem przepisów ruchu drogowego, druga dotyczyła osób jadących rowerami pod wpływem alkoholu – informuje nadkom. Renata Laszczka-Rusek, rzecznik lubelskiej policji. – Nie prowadzimy żadnych akcji wymierzonych przeciwko cyklistom korzystającym z wypożyczalni. Wręcz przeciwnie – wszystkie działania podejmowane przez wydział ruchu drogowego mają na celu zapewnienie im bezpieczeństwa. Co zaś tyczy się jazdy po chodnikach, to przepisy ustawy Prawo o Ruchu Drogowym wymieniają jasno, w jakich okoliczności można to robić i nie zwalniają użytkowników Lubelskiego Roweru Miejskiego z ich przestrzegania.

Rzecznik dodaje również, że policja nie odpowiada za lokalizację stacji ani inne kwestie infrastrukturalne.

Operator systemu, firma Nextbike, nie komentuje sprawy.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5