Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie otworzył oferty w przetargu na dostawy 15 trolejbusów. O zamówienie rywalizują Solaris i Ursus Bus, ale tylko oferta lubelskiego producenta mieści się w kosztorysie.
Przedmiotem przetargu, ogłoszonego pod koniec marca, jest dostawa 15 fabrycznie nowych trolejbusów przegubowych, a także kół zapasowych oraz zimowych dla każdego pojazdu. Trolejbusy mają być dwuczłonowe, trzyosiowe o długości 17,50-18,75 m. Ich pojemność określono na co najmniej 110 pasażerów, z czego minimum 40 na miejscach siedzących (z tego min. 10 dostępnych z poziomu podłogi). Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy
tutaj.
Minął właśnie termin składania ofert. Wpłynęły dwie propozycje. Tańszą ofertę złożyło konsorcjum Ursus Bus 11, w skład którego wchodzą Ursus Bus i Ursus z Lublina. Opiewa ona na kwotę 34,077 mln zł brutto. Solaris chce dostarczyć trolejbusy za kwotę 42,066 mln zł brutto, co przekracza możliwości finansowe zamawiającego, który przeznaczył na realizację kwotę 36,531 mln zł brutto.
Solaris wypada lepiej jednak pod względem okresu gwarancji na baterie trakcyjne (144 miesiące zamiast 120 miesięcy, zaproponowanych przez Ursusa) i instalację elektryczną (144 miesiące zamiast 36 miesięcy). Ursus natomiast oferuje dwukrotnie dłuższą, sięgającą 600 tys. km, gwarancję na most napędowy.
O wyborze zadecydują cena (60%), warunki gwarancji (25%), warunki techniczne (10%), ekologia (3%) oraz komfort (2%). W przypadku gwarancji pod uwagę brane będą okres gwarancji na cały pojazd bez limitu kilometrów (między 24 a 144 miesiącami), baterie trakcyjne (powyżej 60 miesięcy), elektryczny układ napędowy wraz z silnikiem trakcyjnym (w przedziale 48-144 miesięcy), instalację elektryczną (powyżej 36 miesięcy), most napędowy (powyżej 300 tys. km). Jeżeli chodzi o warunki techniczne, pod uwagę brane będą pojemność energetyczna baterii trakcyjnych (w przedziale 40-50 kWh) oraz podtrzymanie zasilania silników sprężarek klimatyzatorów podczas przejazdu przez izolatory sekcyjne. W kryterium ekologii ocenie będzie podlegać wartość średniego zużycia energii przez trolejbus przy wyłączonym ogrzewaniu i klimatyzacji (w przedziale 1,4-2,5 kWh/km). Jeżeli chodzi o komfort, pod uwagę będzie brana liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wymagane minimum to 10 sztuk. Te dane – poza gwarancją – są jednak objęte tajemnicą przedsiębiorców. Wiadomo jedynie, że Ursus zaoferował pojemność energetyczną baterii trakcyjnych na poziomie 60 kWh.
Zgodnie ze specyfikacją pojazdy powinny zostać dostarczone w jednej transzy do 21 maja 2018 r. Data zakończenia obioru wszystkich pojazdów ma nie przekraczać 21 czerwca 2018 r.