Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej z Krzyża do Kostrzyna to jedna z głównych inwestycji kolejowych planowanych do zrealizowania przez władze woj. lubuskiego w rozpoczętej kadencji. Władze województwa zapowiadają, że chcą ściśle realizować postanowienia planu transportowego, w którym zapisano konieczność znaczącego wzrostu roli transportu kolejowego w regionie.
Rozpoczęcie nowej kadencji samorządu (2014-18) w dużej mierze zbiegło się w czasie z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej UE (2014-20). Skoro zatem te dwie kwestie w pewnej mierze nałożyły się na siebie, to warto zatem zapytać o priorytety transportowo-inwestycyjne poszczególnych marszałków. Tym artykułem rozpoczynamy cykl publikacji, w których informować będziemy o zamierzeniach władz poszczególnych województw w tym zakresie. Na początek – woj. lubuskie.
Nadodrzanka, Kostrzyn, Forst…Na pytanie, jakie Zarząd Województwa Lubuskiego planuje w nowej kadencji kluczowe inwestycje w transporcie kolejowym, Zdzisław Smoła, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL odpowiada: – Kluczowe inwestycje w transporcie kolejowym określa Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, która obejmuje następujące przedsięwzięcia: rozbudowę i modernizację infrastruktury linii kolejowej nr 273, czyli tzw. Nadodrzanki, na odcinku Głogów – Zielona Góra – Kostrzyn, rozbudowę i modernizację infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą, a także rozbudowę i modernizacja infrastruktury linii kolejowych 275 na odcinku Miłkowice – Żagań oraz linii 14 na odcinku Żagań – Żary – Forst.
Zdzisław Smoła potwierdza również, że intencją władz województwa jest stopniowa zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców, poprzez wzrost roli transportu kolejowego jako „kręgosłupa komunikacyjnego” regionu. Wynika to wprost z zapisów planu transportowego województwa, który został przyjęty we wrześniu.
W przyjętym planie zapisano m.in., że należy rozwijać ofertę – w porozumieniu z innymi organizatorami przewozów – połączeń z Zielonej Góry do Poznania, Wrocławia, Szczecina, Jeleniej Góry oraz z Gorzowa do Poznania i Piły, a także, w porozumieniu z MIR i Związkiem Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia, należy dążyć do utworzenia stałej atrakcyjnej oferty połączeń międzynarodowych w relacjach Zielona Góra – Frankfurt (Oder) – Berlin, Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn – Berlin, Zielona Góra – Guben – Cottbus, Frankfurt – Rzepin – Zbąszynek – Poznań, Legnica – Żagań – Forst – Cottbus.
W tym miejscu zwrócić trzeba uwagę, że
wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy nastąpiła dość wyraźna poprawa oferty połączeń kolejowych z Zielonej Góry (i Nowej Soli) do Poznania, po kilku latach uruchomiono też codzienne bezpośrednie pociągi z Zielonej Góry do Jeleniej Góry. Jednocześnie, zlikwidowane zostały też, zaledwie kilka miesięcy po ich uruchomieniu,
pociągi z Poznania do Frankfurtu, finansowane przez MIR.
Będą reaktywacje nieczynnych tras?W planie transportowym zapisano również, że wspomniana już modernizacja „Nadodrzanki” powinien przynieść możliwość trasowania pociągów towarowych z prędkością 120 km/godz., natomiast w przypadku pociągów pasażerskich parametry techniczne linii powinny pozwalać na kursowanie pociągów z jeszcze większą prędkością.
Do planu transportowego wpisano również postulat znaczących dalszych inwestycji w tabor pasażerski, a także reaktywacji przewozów pasażerskich na kilku nieczynnych liniach. W wariancie minimum założono konieczność reaktywacji przewozów pasażerskich na odcinkach Zielona Góra – Czerwieńsk – Guben (minimum 2 pary pociągów, a w wariancie rozwojowym – 4 pary do Cottbus), Rzepin – Międzyrzecz (2 pary, a w wariancie rozwojowym – wydłużenie relacji do Frankfurtu oraz, w sezonie turystycznym, do Międzychodu) i Głogów – Wschowa – Leszno (5 par). W wariancie rozwojowym rekomendowano natomiast reaktywację pociągów na trasie Żagań – Głogów, po rewitalizacji linii i podniesieniu prędkości do 80 km/godz.
W planie transportowym zasygnalizowano jednocześnie, że optymalna prędkość maksymalna, nawet na liniach znaczenia lokalnego i regionalnego, to 100-120 km/godz., a optymalna liczba połączeń to co najmniej 6 par pociągów na każdej linii – przy czym w ramach tego ostatniego postulatu zapisano również, że jest to ściśle uzależnione od możliwości finansowych województwa.
Dokument wskazał też postulowaną lokalizację zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Proponowane lokalizacje – częściowo wynikające z krajowego planu transportowego, a częściowo z potrzeb transportowych w skali regionalnej – to Zielona Góra, Gorzów Wlkp., Żary, Świebodzin, Rzepin, Zbąszynek, Nowa Sól, Kostrzyn, Sulechów i Dobiegniew. Rolę lokalnych węzłów przesiadkowych powinny natomiast pełnić Międzyrzecz, Skwierzyna, Krosno Odrzańskie, Gubin i Żagań.