Warszawskie Veturilo pokazało, że mieszkańcy chętnie korzystają z rowerów w mieście. Tak dynamiczny rozwój sieci roweru publicznego jest w dużej mierze zasługą Łukasza Puchalskiego, pełnomocnika rowerowego Warszawy. Zostanie on uhonorowany nagrodą w kategorii „przyjaciel transportu publicznego” podczas zbliżającego się Kongresu Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej i wicedyrektor Zarządu Transportu Publicznego, jest ojcem sukcesu roweru publicznego Veturilo. System ten zajmuje wysokie miejsca w rankingach zagranicznych. Tegoroczny, trzeci już sezon również należy do udanych. Cały czas powiększa się sieć – do dyspozycji rowerzystów w Warszawie jest w tej chwili około 200 stacji i 3 tys. rowerów. Więcej jest też wypożyczających – w tym roku grono użytkowników wzrosło o ponad 50 tys.
Wszystkie wpływy z Veturilo są przeznaczane na rozwój infrastruktury rowerowej. To ponad 2 mln zł rocznie. Pozwala to na uzupełnienie sieci infrastruktury dla rowerzystów – powstają nowe drogi rowerowe, na jezdniach wytyczane są pasy i kontrapasy na jezdni. Udało się też zmienić z pozoru błahe, choć ważne dla rowerzystów rzeczy – od kilku lat nowe ścieżki są asfaltowe, a nie z niewygodnej kostki.
W skład kapituły dokonującej wyboru wyróżnionych wchodzą Leszek Ruta, szef Stowarzyszenia Transport Publiczny, Bogusław Kowalski, przewodniczący rady programowej Stowarzyszenia Transport Publiczny, Paweł Wrabec, szef wydawnictw internetowych TOR-Wydawnictwo oraz Witold Urbanowicz, redaktor prowadzący portal Transport-Publiczny.pl. Wyróżnienia zostaną wręczone podczas uroczystego bankietu, towarzyszącego organizowanemu w Bydgoszczy
Kongresowi Transportu Publicznego (30 października 2014 r., Opera Nova, Bydgoszcz).
Pisaliśmy już także o innych nagrodzonych. Zapraszamy do lektury.
Polski Bus: Firma w ciągu trzech lat zmieniła sposób podróżowania między miastami w Polsce. Doceniliśmy ją za innowacyjność i odwagę we wprowadzaniu nowych rozwiązań. A to wszystko przy zachowaniu umiarkowanych cen, a także zastosowaniu standardów, które pasażerowie do tej pory znali tylko z usług lotniczych.
Solaris: Firma została doceniona za ugruntowaną pozycję wiodącego producenta autobusów i trolejbusów w Polsce i jednego z głównych w Europie, a także wprowadzanie i promowanie innowacji oraz nowych rozwiązań (np. autobusy elektryczne).
Tychy: Miasto zostało nagrodzone m.in. za integrację różnych środków transportu, aktywne wykorzystanie kolei w komunikacji miejskiej oraz inwestycje w ekologiczne środki transportu.
Legionowo: Podwarszawskie miasto zostało uhonorowane za wciąż rzadkie w naszym kraju stawianie na transport publiczny jako podstawowy środek komunikacji w miejscu, w którym mieszkańcy codziennie jeżdżą do pracy w położonej niedaleko metropolii.
CityNav: Firma, która stworzyła aplikację "Jak Dojadę". Po Warszawie i większości innych polskich miast pewnie można byłoby jeździć bez niej, tak samo jak kiedyś ludzie radzili sobie bez telefonów komórkowych, czy internetu. Ale po co się nad tym zastanawiać, skoro z „Jak Dojadę” korzysta prawie każdy?
Marian Ostasz: Emerytowany dziś informatyk PKP wdrożył system sprzedaży i rezerwacji biletów KURS 90, który stanowił pierwowzór obowiązującego dziś systemu KURS 2008. Dzięki temu połączył polski system z zagranicznymi i de facto umożliwił wprowadzenie sprzedaży biletów kolejowych przez internet, przy wykorzystaniu istniejącego na stronach PKP rozkładu jazdy.
