Władze Lutomierska są przeciwne zastąpieniu tramwaju autobusem elektrycznym. Chcą też jak najszybszego przywrócenia komunikacji po lutowym podmyciu torów na terenie Konstantynowa Łódzkiego. Obecnie linia 43B zastąpiona jest połączeniem autobusowym.
Podłódzkie samorządy odnoszą się do kwietniowej propozycji prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, która w liście do wójta gminy Ksawerów
sugerowała zastąpienie tramwajów podmiejskich autobusami elektrycznymi. Jednoznacznie za utrzymaniem komunikacji szynowej opowiedziały się dotąd samorządy
Pabianic,
Ksawerowa i
Zgierza. Do grona przeciwników rozwiązania dołącza gmina Lutomiersk.
Brakuje analizy kosztów wprowadzenia elektrobusów – Rada naszej gminy podjęła w tej sprawie oficjalne oświadczenie – mówi Sylwia Kosińska-Beda, kierownik Referatu Organizacyjno-Samorządowego Urzędu Gminy Lutomiersk. – Rada Gminy Lutomiersk wyraża swój sprzeciw wobec propozycji (...) wprowadzenia nowego rozwiązania obsługi komunikacji międzygminnej pomiędzy Łodzią a Lutomierskiem w postaci autobusów elektrycznych poruszających się po wydzielonych pasach (...). Rada apeluje jednocześnie o podjecie wszelkich możliwych działań zmierzających do rozwiązania problemu w oparciu o dialog między zainteresowanymi gminami i o niekierowanie się w podejmowaniu decyzji tylko przesłankami ekonomicznymi – czytamy w dokumencie.
W uzasadnieniu do oświadczenia radni stwierdzają, że wprowadzenie autobusów elektrycznych może być rozważane w kontekście rozszerzenia obecnej siatki połączeń, a nie zastępowania linii tramwajowej. – Zwracamy uwagę na fakt, że zaproponowane rozwiązanie nie jest poparte żadną analizą, która zobrazowałaby koszty [jego] wprowadzenia – podkreślają autorzy dokumentu. Wskazują oni na konieczność nie tylko przebudowy dróg, zakupu odpowiedniego taboru i budowy infrastruktury do ładowania pojazdów, ale także powstania zasilających te stacje linii energetycznych.
Tramwaj oznacza stabilność ofertyPismo podpisane przez Tadeusza Rychlika, przewodniczącego Rady Gminy Lutomiersk, zwraca też uwagę na zalety transportu tramwajowego. – Niezależne torowisko, które pozwala wyprzedzać stojące
w korkach samochody, i stabilny rozkład jazdy to atuty, o których nie powinniśmy
zapominać – czytamy. Samorządowcy przypominają także o dużym znaczeniu historycznym, jaki tramwaj ma dla ich miejscowości. – Kursuje on od 1929 r. – podkreślają.
Przypomnijmy, że obecnie tramwaje linii 43B zastąpione są
autobusami oznaczonymi tym samym numerem. W lutym
torowisko na terenie Konstantynowa Łódzkiego zostało podmyte, a jego naprawa
nie rozpoczęła się od razu po wystąpieniu awarii. Jak poinformowal samorząd Lutomierska, usuwanie jej skutków potrwa prawdopodobnie do końca czerwca, a tramwaje wrócą na swoją stałą trasę wraz z początkiem lipca.
Nieczynne torowisko stało się placem innej budowy – Możliwość szybkiego powrotu tramwaju na trasę do Lutomierska znacznie opóźnia remont chodników przy torach. Półroczne opóźnienie prac remontowych przy drodze wojewódzkiej nr 710 oraz fakt, iż tory stały się placem budowy, przyczyniło się także do zwiększenia rozmiaru uszkodzeń torowiska tramwajowego na odcinku od mostu na rzeczce Jasień do skrzyżowania z ul. Rszewską – opisuje UG Lutomiersk, wskazując także na różnicę zdań pomiędzy stronami dotyczącą wymiaru niezbędnych prac. – MPK stoi na stanowisku, iż torowisko wymaga remontu na całej długości [robót], tj. ok. 300 metrów. Miasto Konstantynów Łódzki twierdzi, iż wystarczy remont punktowy – czytamy w komunikacie.