Jak sfinansować remont tramwajowej linii Łódź – Lutomiersk na odcinku od granic Konstantynowa Łódzkiego do podłódzkiej pętli? Samorząd lokalny chce, by w plany modernizacji infrastruktury włączył się urząd marszałkowski. Bez wsparcia ze strony władz regionu przeprowadzenie inwestycji może okazać się niemożliwe.
Wydaje się, że do wspólnej inwestycji w łódzkie tramwaje podmiejskie, którą miałyby prowadzić wszystkie gminy, przez teren których przebiegają odnogi dużej sieci wąskiego toru, jest coraz dalej. Choć samorządy wspólnie z władzami Łodzi przygotowały studium wykonalności projektu Łódzki Tramwaj Metropolitalny,
nie znalazły póki co źródła finansowania jego realizacji. Część podłódzkich miast jest zdeterminowana, by
mimo to przeprowadzić niezbędne prace remontowe, ale inne ośrodki będą miały duży problem z wyasygnowaniem niezbędnych środków.
Jak mała gmina wiejska ma unieść ciężar finansowania wielkiej inwestycji?W związku z tym pod znakiem zapytania stoi obecnie przyszłość linii 43 biegnącej z Łodzi przez Konstantynów Łódzki do zaledwie 1,5-tysięcznego Lutomierska, miejscowości o statusie wsi będącej siedzibą gminy Lutomiersk (łącznie 7,3 tys. mieszkańców). Wydaje się bowiem oczywiste, że budżet tak małej jednostki samorządu terytorialnego nie udźwignie olbrzymich wydatków związanych z remontem infrastruktury i zakupem taboru, zwłaszcza wobec potencjalnego braku zewnętrznego wsparcia finansowego. Obawy te zdaje się potwierdzać aktualne stanowisko władz gminy w tej sprawie.
– Uzasadniona wydaje się propozycja, iż sfinansowaniem tak dużego projektu, istotnego dla całego obszaru metropolitalnego, powinien zająć się samorząd województwa łódzkiego – wskazuje bowiem Rafał Bujnowicz, kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Zamówień Publicznych gminy Lutomiersk. Nie jest to pierwszy raz, kiedy przedstawiciele samorządów lokalnych zwracają uwagę na międzypowiatowy charakter podłódzkiej tramwajowej komunikacji podmiejskiej. Zagadnienie to
poruszaliśmy także na naszych łamach.
Codzienny transport i wakacyjna turystykaDokumenty strategiczne przygotowywane na szczeblu regionalnym nie przewidują jednak wsparcia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego dla ŁTM. Obecna sytuacja wydaje się więc patowa. Wynika ona w dużej mierze z dość niefortunnego przypisania kompetencji w zakresie tramwajów podmiejskich w okresie przemian ustrojowych lat 90. Już wtedy powinno bowiem być jasne, że nietypowy system w rękach maleńkich gmin może co najwyżej wegetować.
Linia lutomierska od kilku lat wykorzystywana jest nie tylko jako regularny środek transportu, ale i jako atrakcja turystyczna. Uznawana często za najbardziej malowniczą trasę tramwajową w Polsce linia biegnie przez obszary niezurbanizowane, a na końcowym odcinku pokonuje Ner po spektakularnym jak na warunki tramwajowe moście przerzuconym nad rzeką niezależnie od układu drogowego. W letnie niedziele jedna z brygad 43 obsługiwana jest taborem zabytkowym.