Dziś do Lutomierska dotarł pierwszy od siedmiu miesięcy tramwaj. Łódzkie MPK skierowało tam techniczny wagon Konstal 5N. Gmina Konstantynów Łódzki określa dzisiejszy przejazd jako udany, ale na razie nie wiemy, czy stan torowiska umożliwia wznowienie regularnej komunikacji tramwajowej. Jeśli tak się stanie, podróż z Łodzi do Lutomierska będzie... dłuższa niż obecnie.
Dziś odbył się
długo zapowiadany przejazd techniczny do Lutomierska. Tym razem zrealizowano go nie samochodowym wozem wieżowym, który może jeździć także po torach, lecz technicznym wagonem tramwajowym. Poprzednia próba dotarcia do Lutomierska zakończyła się niepowodzeniem, bo specjalistyczny pojazd
nie był w stanie przejechać po nieuprzątniętej trasie.
Torowisko zostało uprzątnięte i tramwaj dotarł do celuGminy Konstantynów Łódzki i Lutomiersk
udrożniły swoje odcinki torów, co umożliwiło przeprowadzenie inspekcji trasy. Przejazd testowy miał odpowiedzieć na pytanie, czy stan techniczny pozwala na przywrócenie regularnych kursów linii 43B na odcinku Konstantynów Łódzki – Lutomiersk. Na wnioski z dzisiejszych testów przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać.
– MPK-Łódź Sp. z o.o. [wkrótce] zorganizuje konferencję, na której przedstawi ustalenia z dzisiejszego przejazdu technicznego – zapowiedział jedynie Paweł Furtak, podinspektor w Gminnym Centrum Informacji Konstantynowa Łódzkiego. Określił jednak test jako udany. Przypomnijmy, że to na terenie Konstantynowa Łódzkiego powstało w lutym podmycie, które
uniemożliwiło dalszą eksploatację trasy.
Stan trasy z pewnością i tak nie jest najlepszyPrzejazd zrealizowano stosunkowo rzadko wyjeżdżającym w trasę wagonem Konstal 5N1 nr 92013. W 1975 r. przebudowano go na wóz sieciowy. Techniczna „enka” była więc pierwszym pojazdem szynowym, który dojechał do pętli w Lutomiersku, od 21 lutego tego roku. To wówczas MPK-Łódź zastąpiło kursy tramwajowe autobusowym Z43 (później przemianowanym na 43B). Przewoźnik tłumaczył, że o możliwości wystapienia poważnej awarii informował gminę jeszcze w styczniu.
Choć zawieszenie przewozów pomiędzy Konstantynowem a Lutomierskiem wymusza przesiadkę, a do tego nie od samego początku funkcjonowania autobusowej komunikacji zastępczej kursy były w pełni zsynchronizowane z tramwajem 43A Konstantynów – Łódź, wprowadzenie nowej organizacji ruchu bywa odbierane przez mieszkańców jako zmiana in plus. Stan torowiska jeszcze przed wstrzymaniem przewozów był bowiem na tyle zły, że wprowadzono liczne ograniczenia prędkości. Droga w kierunku Lutomierska nie jest natomiast najczęściej zakorkowana, w związku z czym czas przejazdu autobusem jest o wiele krótszy niż tramwajem.
Czy remont okaże się niezbędny?Przed przeprowadzeniem dzisiejszego przejazdu technicznego MPK informowało, że do wznowienia przewozów regularnych konieczny będzie remont przynajmniej 300-metrowego odcinka leżącego na terenie Konstantynowa Łódzkiego. Dotychczas przeprowadzono prace jedynie w obrębie przejazdu przez ul. Rszewską. Czekamy na aktualne stanowisko przewoźnika uwzględniające wnioski z inspekcji.