Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lwów: 11 km nowych torów w budowie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-01-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Lwów: 11 km nowych torów w budowie
fot. Kasper FiszerTramwaj we Lwowie
W 2014 r. wznowione zostały prace przy budowie nowej linii tramwajowej na lwowskie osiedle Sychów. Realizacji doczekają się więc plany snute od lat 80. ubiegłego stulecia. Wysunięte daleko na południe miasta blokowisko zamieszkuje ponad 100 tys. osób.

Choć przyszłość borykającej się z wewnętrznymi i zewnętrznymi problemami politycznymi, separatyzmami we wschodniej części kraju i olbrzymimi trudnościami budżetowymi Ukrainy jest niepewna, duże miasta wkładają ostatnio sporo wysiłku w poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Obok Kijowa, który opracowuje kompleksowy plan zmian w transporcie publicznym, czy Winnicy, gdzie niedawno otwarto nowy odcinek sieci tramwajowej, kolejnym ośrodkiem intensywnie inwestującym w rozwój komunikacji miejskiej jest Lwów.

Poważną zmianą standardu było rozpoczęcie eksploatacji pierwszego tramwaju niskopodłogowego w 2013 r. i ubiegłoroczna kontynuacja dostaw wagonów produkcji miejscowego zakładu Elektron-Elektrotrans. W minionych dwunastu miesiącach miasto nie ograniczyło się jednak do zakupu nowych pojazdów. Latem wznowione zostały prace przy budowie linii na osiedle Sychów powstałego w późnych czasach radzieckich na południowych rubieżach miasta, na miejscu dawnej wsi o tej samej nazwie (znanej w czasach polskich także jako Siechów i Sichów).

Chcieli schować tramwaj pod ziemię. Dwa razy

Historia projektu jest długa i symboliczna dla ostatniego ćwierćwiecza Ukrainy. Pierwsze plany budowy trasy na blokowisko pojawiły się w latach 80., wraz z początkiem intensywnego rozwoju budownictwa mieszkaniowego na Sychowie. Młode, niepodległe państwo nie było jednak w stanie zrealizować śmiałych koncepcji upadającego komunizmu. Zakładały one bowiem włączenie sychowskiej nitki z sześcioma stacjami w sieć szybkiego tramwaju z częściowym przebiegiem podziemnym – który to system nigdy nie powstał, choć próbowano dyskutować nad nim jeszcze w latach 90.

Powrotem do pomysłu objęcia Sychowa komunikacją szynową był dopiero wstępny projekt budowy przedłużenia istniejącej linii tramwaju do Akademii Sztuk Pięknych ulicami Wasyla Stusa i Czerwonej Kaliny na osiedle. Pierwotnie rozważany był – znów! – częściowo podziemny przebieg trasy, ale ze względu na koszty budowy plan ograniczono do linii na powierzchni. Dość szybko, bo w 2008 r., rozpoczęły się prace ziemne. Po wybudowaniu krótkiego fragmentu roboty stanęły w miejscu, podobnie jak inne ukraińskie inwestycje transportowe tego okresu, z powodu braku środków w budżecie.

Tramwaj wygrał z trolejbusem

W okresie zastoju przez miasto przetoczyła się dyskusja o sensie kończenia inwestycji. Konkurencyjnymi rozwiązaniami były m.in. rozszerzenie sieci trolejbusowej i poprawa obsługi komunikacją autobusową, a oliwą do ognia wątpliwości były, jak się wydawało, niewielkie perspektywy znalezienia koniecznych do wznowienia prac środków w możliwie krótkim czasie. Ostatecznie miasto otrzymało dotację z budżetu Niemiec i pożyczkę z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, co pozwoliło na rozpoczęcie robót na nowo po sześcioletniej przerwie.

Na części trasy leżą już szyny. Na miejscu przyszłej pętli powstał nasyp, na którym kładzione będzie torowisko. Do końca inwestycji wciąż jest jednak daleko. Szacunkowy czas trwania całości robót to dwa lata, otwarcie nastąpi więc prawdopodobnie w 2016 r. Lwowska sieć tramwajowa wzbogaci się więc wtedy o nowych jedenaście kilometrów torów. Daje to dobre perspektywy obsługi transportem szynowym miasta, które w jeszcze w niedawnym czasie głębokiego kryzysu musiało ograniczyć poziom obsługi.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5