Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Maja Włoszczowska: Rowerem na czerwonym? W Polsce za kilka lat

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Maja Włoszczowska: Rowerem na czerwonym? W Polsce za kilka lat
fot. Piter T., lic. CC 2.5, wikimedia commonsMaja Włoszczowska
– Często rowerem można się poruszać po mieście dużo szybciej niż samochodem. Tylko, że szybciej jest wtedy, jeśli jednak od czasu do czasu nagniemy przepisy i przejedziemy na czerwonym świetle. Jeśli z testów wynikło, że to rozwiązanie jest bezpieczne, to można się tylko cieszyć – mówi Transportowi–Publicznemu.pl Maja Włoszczowska, wicemistrzyni olimpijska z Pekinu w kolarstwie górskim. Zapytaliśmy ją o paryską inicjatywę, by nie karać rowerzystów za przejazd na czerwonym świetle.

O paryskim pomyśle pisaliśmy w weekend. W stolicy Francji, po dwóch latach testów wprowadzono przepis, pozwalający rowerzystom przejechać skrzyżowanie nawet jeśli pali się czerwone światło, po upewnieniu się, że to bezpieczne. Wcześniejsze próby w jednej z dzielnic pokazały, że takie rozwiązanie nie zwiększa liczby wypadków z udziałem rowerzystów, za to ułatwia im poruszanie się po mieście. Francuski pomysł wywołał wiele komentarzy. Okazało się, że zdania o nim są mocno podzielone.

Zapytaliśmy o opinię Maję Włoszczowską, wicemistrzynię olimpijską z Pekinu i wielokrotną medalistkę mistrzostw świata i Europy w kolarstwie górskim.

Jakub Dybalski, Transport–Publiczny.pl: Podoba się pani paryski pomysł?

Maja Włoszczowska: Paryżanie planują w związku z tymi zmianami wprowadzić zupełnie osobną sygnalizację dla rowerzystów, dlatego tak naprawdę nowe przepisy będą przypominały nieco „zieloną strzałkę”. To dobry pomysł, bo często rowerem można się poruszać po mieście dużo szybciej niż samochodem. Tylko, że szybciej jest wtedy, jeśli jednak od czasu do czasu nagniemy przepisy i przejedziemy na czerwonym świetle. Jeśli z testów wynikło, że to rozwiązanie jest bezpieczne, to można się tylko cieszyć, bo to zachęci więcej ludzi do korzystania z dwóch kółek, a w efekcie wpłynie też na zmniejszenie korków.

Można by go było przenieść do Polski?

W tym przypadku mam dwie wątpliwości, czy jesteśmy na to gotowi. Po pierwsze tak duża obecność rowerzystów w ruchu wymaga dobrej infrastruktury, a z tym jest u nas wciąż nie najlepiej. Choć sytuacja się poprawia. Rower robi się coraz bardziej popularny, wiele miast w Polsce inwestuje w infrastrukturę dla rowerzystów, to wciąż są choćby w Warszawie miejsca gdzie jeździ się fatalnie. Druga rzecz to mentalność. Minie jeszcze kilka lat, zanim kierowcy zaczną traktować rowerzystów jak pełnoprawnych użytkowników jezdni. A dopiero wtedy ci drudzy będą naprawdę bezpieczni.

Szczególnie w Warszawie widać wiele osób jeżdżących na rowerach zwłaszcza latem i to od paru lat, co pewnie wiąże się z uruchomieniem Veturilo. Ale sam wśród znajomych mam takich, którzy jeżdżą po chodniku, bo boją się wjechać na jezdnię...

Ostatnio rzadziej zdarza mi się jeździć rowerem po mieście, ale jeśli to robię to wybieram jezdnię. Oczywiście, w zderzeniu z samochodem rowerzysta ma małe szanse, by wyjść bez szwanku, ale mimo wszystko jeżdżąc po mieście, większe są szanse wjechania w pieszego. Są mniej przewidywalni niż samochody. Dlatego wolę jezdnię, choć znów wracamy do kwestii odpowiedniej infrastruktury. Jeśli ludzie mają chętniej korzystać z jezdni, to musi być ona przystosowana również dla rowerów.

Nawet jeśli Polska nie jest jeszcze gotowa na paryskie rozwiązanie, to można się spodziewać, że w ciągu kilku lat jednak i u nas się przyjmie?

Zdecydowanie w tę stronę to zmierza. Wystarczy zwrócić uwagę, jak się dziś jeździ samochodem. Mam wrażenie, że kierowcy poruszają się dużo bezpieczniej niż kilka lat temu. Kiedyś wciskało się gaz do dechy, a dziś samochodem kieruje się dużo uważniej i spokojniej. Z różnych powodów, m.in. wyższych mandatów i częstszego karania piratów drogowych. Ale też z tego, że coraz częściej kierowcy są jednocześnie rowerzystami. Jeśli ktoś przesiada się z dwóch kółek do czterech, to siedząc za kierownicą inaczej patrzy na rowerzystów, którzy razem z nim są na ulicy. Im więcej osób będzie jeździło rowerem tym bardziej będzie się to zmieniać na plus.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Yunex: Jak oszczędzać energię w mieście?

Komunikacja

Yunex: Jak oszczędzać energię w mieście?

informacja prasowa Yunex 06 kwietnia 2023

Tarnów: Tymczasowe ronda wygrały z sygnalizacją świetlną

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Yunex: Jak oszczędzać energię w mieście?

Komunikacja

Yunex: Jak oszczędzać energię w mieście?

informacja prasowa Yunex 06 kwietnia 2023

Tarnów: Tymczasowe ronda wygrały z sygnalizacją świetlną

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5