fot. Muri, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commonstramwaj w Katowicach
Gospodarzem Kongresu Kolejowego odbywającego się w Katowicach był prezydent tego miasta, Marcin Krupa. Zwracał on uwagę na problemy, jakie występują w związku z projektowaniem linii tramwajowych w zurbanizowanych obszarach, na przykładzie stolicy Górnego Śląska.
Na początku tego roku w Katowicach ogłoszono pomysł na rozbudowę sieci tramwajowej do południowych osiedli miasta. Niedawno wybrano wariant, który wzbudził mieszane uczucia u specjalistów. M.in. dr Jakub Halor, autor wielu opracowań z zakresu ekonomiki transportu zwracał uwagę, że poprowadzenie linii na obrzeżach osiedli nie zapewni połączeniu odpowiedniej ilości pasażerów. Miasto zaznacza z kolei, że prowadzenie linii tramwajowej w ścisłej zabudowie wiązałoby się z koniecznością wykupu wielu działek prywatnych w celu poszerzenia pasa drogowego oraz koniecznością wyburzeń niektórych budynków, a także likwidacją miejsc parkingowych i wprowadzeniem dodatkowej ochrony przed hałasem.
– Zawsze jest problem z tym, czy należy transport szynowy utrzymywać, czy należy z niego rezygnować. Oczywiście, wiąże się to z większymi pieniędzmi, które trzeba łożyć na infrastrukturę tramwajową. Ale oczywiście komunikacja szynowa ma swoje wielkie zalety – jak na przykład konsumpcja energii poza centrami miast. Czasami trzeba odwagi by postawić na transport szynowy, ale w Katowicach poszliśmy właśnie tą drogą. Spora część linii tramwajowych w obrębie miasta została już zrewitalizowana, co przyniosło takie zmiany, jak torowiska wykonane w nowej technologii, które ograniczają hałas – mówił podczas Kongresu Kolejowego gospodarz imprezy.
Marcin Krupa w rozmowie z „Transportem–Publicznym.pl” przedstawił największe bolączki, z jakimi spotkali się projektanci nowej linii tramwajowej do Brynowa.
– Myślimy już o poprowadzeniu linii tramwajowych w kolejne miejsca naszego miasta. Przedłużymy linie od pętli w Brynowie do Kostuchny przez Piotrowice. Są z tym związane problemy społeczne, bowiem o ile mieszkańcy dostrzegają zalety tego środka transportu, to absolutnie nie chcą się zgodzić by zbliżyć tramwaj do budynków mieszkalnych. To jest spory problem, że społeczeństwo nie może zrozumieć, iż pewną cenę komfortu transportowego trzeba niestety w związku z inwestycją ponieść – komentuje Krupa.
– Przy tym przebiegu projekt może nie zagwarantuje tak dobrych napełnień, jakie mielibyśmy, gdybyśmy poprowadzili tramwaj w ściśle zurbanizowanej przestrzeni, ale z drugiej strony, będzie on poruszał się szybciej, więc będzie konkurencyjny w stosunku do samochodu. Być może to właśnie przyciągnie pasażerów. To też istotne, bo mieszkańcy będą mogli się dostać do centrum w 20, góra 30 minut – argumentował prezydent Katowic.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.