Zielona Góra szykuje się na ogromne dostawy autobusów. Ruszyły przetargi na dostawę 17 autobusów przegubowych i 47 pojazdów elektrycznych o długości 12 metrów. To jak dotąd największe zamówienie na autobusy elektryczne w kraju. Przyglądamy się specyfikacji postępowania.
Jak pisaliśmy, MZK w Zielonej Górze ogłosił dwa spore przetargi taborowe. Jeden z nich dotyczy dostawy 47 nowych autobusów elektrycznych o długości 12 metrów, a także dwóch pojazdów serwisowych – utrzymania ruchu oraz pogotowia technicznego. Termin realizacji zamówienia wyznaczono do 30 listopada 2018 r.
Jakie elektrykiZnana jest już specyfikacja zamówienia. MZK oczekuje pojazdów o długości mieszczących się w przedziale 11,5-12,5 m, posiadających dwie osie i mogących przewieźć min. 80 podróżnych, w tym co najmniej 30 na miejscach siedzących, z czego 10 ma być dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi. Pojazd ma być wyposażony w trzy drzwi w układzie 1-2-2 bądź 2-2-2, przy czym wymagana minimalna szerokość pojedynczych drzwi to 900 mm, a podwójnych to 1200 mm. Autobus powinien być w całości niskopodłogowy, z wejściem na wysokości 320-340 mm i dopuszczonym wzniesieniem do 360 mm nad trzecią osią.
Konstrukcja nadwozia ma być zabezpieczona antykorozyjnie lub wykonana ze stali nierdzewnej. Szyba przednia ma dzielić się na równomierne dwie części, z osobną szybą dla tablicy kierunkowej. Zamawiający dopuszcza magazynowanie energii w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach o porównywalnych bądź lepszych możliwościach. Zgromadzona energia powinna umożliwiać przejazd w pełni obciążonego pojazdu co najmniej 50 km. Przewidziano dwa sposoby ładowania – wolne za pomocą złącza plug-in oraz szybkie za pomocą pantografu. Pojazdy powinny być wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry, która byłaby następnie wykorzystywana do doładowania akumulatorów lub kondensatorów.
Autobusy powinny być wyposażone w automatycznie załączany system ogrzewania, klimatyzację, system gaszenia pożaru w miejscach szczególnie narażonych na jego wystąpienie, automat biletowy. Minimum 70% wszystkich okien ma posiadać przesuwną górną część, stanowiącą 30-40% wysokości okna. Przewidziano ponadto trzy wejścia USB do ładowania urządzeń mobilnych, stanowisko dla wózków, ręczną rampę oraz stanowisko dla rowerów.
Wymagany w postępowaniu samochód utrzymania ruchu ma spełniać funkcję pojazdu dostawczego do 3,5 DMC, o długości min. 4,5 m. Pojazd ma być dostosowany do przewozu trzech osób, włącznie z kierowcą. Natomiast samochód pogotowia będzie dłuższy – od 5,6 do 6 m. Pojazd ma posiadać m.in. dwie drabiny aluminiowe o długości 2,5 i 3,5 m, kompresor spalinowy, zestawy kluczy, podnośnik pneumatyczny do wymiany koła.
Termin składania ofert mija 10 marca. Kryteria wyboru to cena (60%), gwarancja (10%) oraz wymagania techniczne (30%). Wykonawca będzie mógł zaoferować wydłużenie terminu gwarancji maksymalnie o 24 miesiące. W przypadku oceny technicznej oceniane będą cztery kryteria. Punkty będzie można dostać za monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy (10 pkt.), niezależnie zawieszenie osi przedniej (25 pkt.), a także silnik elektryczny w piastach kół (20 pkt.), a także zaoferowanie ponad dziesięciu miejsc dostępnych z podłogi bez konieczności pokonywania stopni (do 15 pkt.).
Jakie przeguby
Drugi przetarg dotyczy 17 przegubowców, które miałyby zostać dostarczone do końca grudnia 2017 r. Trzyosiowe pojazdy o długości 17,5-18,5 m mają pomieścić minimum 135 podróżnych, w tym 40 na miejscach siedzących, z czego minimum 15 ma być dostępnych z poziomu podłogi. W pojeździe przewidziano cztery drzwi w układzie 1-2-2-2 lub 2-2-2-2 o szerokości drzwi pojedynczych min. 900 m i podwójnych min. 1200 mm. Pojazd ma być całkowicie niskopodłogowy, z wejściem na wysokości 320-360 mm i dopuszczonym wzniesieniem do 420 mm nad trzecią osią.
Konstrukcja nadwozia ma być zabezpieczone antykorozyjnie lub wykonane ze stali nierdzewnej. Szyba przednia ma dzielić się na równomierne dwie części, z osobną szybą dla tablicy kierunkowej. Wymagany jest sześciocylindrowy silnik o mocy min. 225 kW, spełniający normę Euro-6.
Jeżeli chodzi o wnętrze, pojazdy powinny być wyposażone w automatycznie załączany system ogrzewania, klimatyzację, system gaszenia pożaru w komorze silnika, dwa automaty biletowe. Minimum 70% wszystkich okien ma posiadać przesuwną górną część, stanowiącą 30-40% wysokości okna. Przewidziano ponadto trzy wejścia USB do ładowania urządzeń mobilnych, stanowisko dla wózków, ręczną rampę oraz stanowisko dla rowerów.
W ramach kontraktu powinien być też dostarczony pojazd techniczny o długości 5,6-6 m, z bocznymi przesuwnymi drzwiami. Wyposażenie obejmuje m.in. aluminiowy bagażnik, drabinę uniwersalną, wysuwany stojak na szyby, agregat prądotwórczy, zestaw kluczy i narzędzi.
Termin składania ofert mija 10 marca. Znane są już też dokładne kryteria oceny. Pod uwagę będą brane cena (60%), gwarancja (10%) oraz wymagania techniczne (30%). Wykonawca będzie mógł zaoferować wydłużenie terminu gwarancji maksymalnie o 24 miesiące. W przypadku oceny technicznej oceniane będą cztery kryteria. Punkty będzie można dostać za monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy (10 pkt.), niezależnie zawieszenie osi przedniej (25 pkt.), wyposażenie pojazdu w układ odzyskiwania energii hamowania, magazynowanej w postaci energii elektrycznej i oddawanej po każdym procesie hamowania do instalacji elektrycznej pojazdu (25 pkt.), a także zaoferowanie ponad 15 miejsc dostępnych z podłogi bez konieczności pokonywania stopni (do 15 pkt.).