Fot. EvobusJedna z artystycznych wizji nowego autobusu elektrycznego
– Evobus zaprezentuje zupełnie nowy autobus miejski marki Mercedes na targach TransExpo w Kielcach, w październiku – powiedział Antonio Cavotta, prezes zarządu Evobus Polska. Uchylił też rąbka tajemnicy na temat prac nad autobusem całkowicie elektrycznym.
Cavotta nie powiedział jak będzie wyglądać nowy autobus. Wiadomo, że nie chodzi raczej o kolejną wersję znanego dobrze także w Polsce Citaro czy Conecto, ale o nowy pojazd, wciąż jednak poruszający się dzięki silnikowi diesla. Prezes Cavotta zdradził jedynie, że w nowym projekcie bardzo ważną rolę przypisano napędowi. Biorąc pod uwagę tendencję znaną już z najnowszych Citaro, w których dzięki zastosowaniu systemów rekuperacyjnych osiągnięto oszczędność paliwa na poziomie 8 proc, można się spodziewać, że w przypadku nowego autobusu będzie chodziło o zwiększenie oszczędności i niezawodności, a najpewniej także dalsze zmniejszenie masy pojazdu, tak jak dzieje się to w przypadku konkurencyjnych konstrukcji. Przy zastosowaniu stali, a nie aluminium, bo do takich konstrukcji przywiązany jest Mercedes, w grę wchodzić może już raczej niewielkie „odchudzenie” pojazdu.
– Polska premiera pojazdu odbędzie się w Kielcach. Do tego czasu nie powiem ani słówka na temat nowej konstrukcji. Chcemy nią pozytywnie zaskoczyć na targach – powiedział prezes Evobus Polska.
Seryjny autobus elektryczny i na wodór w 2018 roku
Zdradził jednak kiedy można się spodziewać elektrycznego pojazdu niemieckiego producenta. – Mercedes będzie rozwijał pojazdy zeroemisyjne, zarówno elektryczne jak i te z napędem wodorowym. Do 2018 r. chcemy przygotować pojazd całkowicie dopracowany, który dzięki zastosowanym rozwiązaniom będzie łatwy w eksploatacji, a jego wykorzystanie w transporcie publicznym będzie podobne do autobusów z napędem dieslowskim – tłumaczył.
Na spotkaniu w siedzibie polskiego oddziału Evobusa można było zobaczyć pierwsze szkice tego autobusu. Co do implementacji elektrycznych rozwiązań na terenie Polski prezes oddziału Evobusa był już jednak sceptyczny.
– Liczymy na rozwój tej technologii, ale w tej chwili, jeśli nie jest subsydiowana, jest przez przewoźników trudna kosztowo do wprowadzenia. W zeszłym roku w Polsce zarejestrowano około 20 zeroemisyjnych autobusów, co pokazuje, że rynek dopiero się tu kształtuje. Ale wraz z upowszechnieniem technologii, koszty budowy elektrobusów będą spadać. Dziś, zanim przygotujemy taki seryjny pojazd, proponujemy klientom na przykład bardzo oszczędne autobusy gazowe serii Citaro NGT na biogaz, czy tradycyjne Citaro spełniające normy Euro 6 – powiedział Cavotta.
Oprócz samego autobusu Mercedes chce sprzedawać kompletną technologię do ładowania aut, a także rozwiązania serwisowe i doradztwo.
Kolejne Mercedesy w Warszawie
Jak sprawdzają się przegubowe Mercedesy Citaro napędzane tradycyjnym silnikiem diesla? Warszawiacy sprawdzą to już latem. 50 takich autobusów (plus cztery rezerwowe) będą kursować w barwach Mobilisa – przewoźnika jeżdżącego w ramach sieci autobusowej ZTM Warszawa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.