Dzisiaj (12 stycznia) po godzinie 13:00 do stacji C15 Dworzec Wileński przebiła się tarcza TBM Anna – druga z maszyn pracujących na budowanym odcinku wschodnim-północnym II linii metra. Tym samym oba tunele na tym odcinku – od stacji C18 Trocka na Targówku do stacji C15 Dworzec Wileński na Pradze – zostały już w pełni wydrążone.
Dzisiaj (12 stycznia) zakończyło się drążenie tuneli na budowanym wschodnim-północnym odcinku II linii metra od stacji C15 Dworzec Wileński do stacji C18 Trocka, realizowanym przez firmę Astaldi. Po godz. 13:00 do szybu demontażowego przy stacji C15 Dworzec Wileński przebiła się Anna – druga z tarcz TBM, pracujących na tym odcinku.
Anna, która do wykonania miała 2224,42 m tunelu dla pociągów z Targówka do centrum, przebiła się bez żadnych problemów. – Wszystko odbyło się zgodnie z planem – wzorowo. Bez napływów wody – ocenia Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu ze strony firmy Astaldi.
Ściana, którą musiała pokonać miała metr szerokości. – Ta ściana, jak każda, przez którą przechodzi TBM, jest zazbrojona prętami z włókna szklanego. Ściana została wykonana w takiej postaci już na etapie budowy stacji C15 Dworzec Wileński, znajdującej się na centralnym odcinku II linii metra – wyjaśnia Piasecki.
W dalszej kolejności nastąpi demontaż tarczy. – Głowica tarczy wyjeżdża na część stacyjną. Tutaj około miesiąca potrwa demontaż, który będzie utrudniony, gdyż otwór technologiczny znajduje się w osi drugiego tunelu. Tarczę trzeba będzie więc przesunąć. Ta operacja potrwa około 1,5 miesiąca. Natomiast całe zaplecze tarczy jest wycofywane z powrotem na stację C16 Szwedzka, gdzie zostanie wyciągnięte. To zajmie do trzech tygodni. Wtedy zaczynamy zamykać stację C16 i kończyć konstrukcję – mówi Krzysztof Piasecki.
Drążenie tuneli na tym odcinku
rozpoczęło się na początku maja 2017 r. – wówczas ze stacji C18 Trocka wystartowała Maria. Jej zadaniem było wykonanie tunelu, którym w przyszłości będą jeździły pociągi z centrum na Targówek. Miesiąc po Marii, na początku czerwca 2017 r., z Trockiej wystartowała Anna, która pracowała przy równoległym tunelu. Maria
przebiła się do Dw. Wileńskiego na początku grudnia 2017 r. i teraz, po przeglądzie, jest przewożona na odcinek zachodni II linii metra, budowany przez firmę Gulermak, gdzie niebawem
ma rozpocząć się drążenie tuneli.
Teraz tunele będą mogły zostać wykończone i wyposażone. – Będzie mogło to nastąpić po ustaniu prawa górniczego, w okolicy końca marca – dodaje Piasecki. Zakończenie całej budowy tego odcinka jest zaplanowane w maju 2019 r.