Metro Warszawskie przygotowuje się do rozbudowy II linii metra nie tylko pod kątem infrastruktury, ale także taboru. – Przetarg na zakup będzie w tym roku – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Jaką dokładnie liczbę pojazdów będzie zawierało postępowanie, na razie nie wiadomo. Wszystko zależy od tego, czy spółka sprzeda pociągi rosyjskie, co jest jednym z rozważanych aktualnie wariantów. Mowa jest o zakupie nawet blisko 60 pociągów.
Trwają intensywne przygotowania do rozbudowy II linii metra, której centralny odcinek otwarto 8 marca 2015 r. W pierwszej kolejności powstaną odcinki 3+3, czyli po trzy stacje w każdą ze stron. Metro dysponuje
pierwszymi pozwoleniami na budowę, wydanymi przez wojewodę. Gdy będą wszystkie, zostaną podpisane umowy z wykonawcami – z firmą Gulermak dla odcinka zachodniego na Wolę i Astaldi dla odcinka wschodnio-północnego na Targówek. – Jeśli pozwolenia będą w najbliższych dniach czy tygodniach roboty rozpoczną się połowie roku – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Budowa powinna zakończyć się w 2019 r.
Drugi etap rozbudowy to odcinki 3+2, czyli dwie stacje na Woli i Bemowie po stronie zachodniej oraz trzy na Zaciszu i Bródnie po stronie wschodnio-północnej.
Zaprezentowano właśnie koncepcje architektoniczno-budowlane dla nowych przystanków, teraz powstawać będą ich projekty. Budowa powinna rozpocząć się w okolicach 2019 r., czyli zakończenia realizacji wcześniejszego etapu rozbudowy (3+3) i potrwać do 2022 r.
Do obsługi rozbudowywanej sieci metra niezbędny jest dodatkowy tabor. – Żeby dotrzymać parametr częstotliwości na poziomie 2 min. – 2 min. 20 sekund dla odcinka 3+3 potrzeba dodatkowo 13 pociągów. Dla kolejnego etapu, czyli odcinka 3+2, trzeba siedem pociągów – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Spółka przygotowuje się już do postępowania zakupowego. – Przetarg na zakup będzie w tym roku – mówi Jerzy Lejk. Na razie nie zdradza, na jaką liczbę będzie opiewało postępowanie. – To będzie w przetargu – mówi Lejk. Metro rozważa bowiem sprzedaż pociągów rosyjskich. – To jeden z rozważanych wariantów – przyznaje Jerzy Lejk. Mowa jest o zakupie nawet blisko 60 pociągów.
Metro posiada w sumie 22 pociągi rosyjskie, z czego 15 to składy „stare”, dostarczone w latach 1990-2008, a siedem to unowocześniona wersja, wprowadzona do ruchu w 2009 r. Oprócz tego kursuje 18 pociągów Alstom Metropolis ’98. Najnowszy nabytek spółki to 35 pociągów Siemens Inspiro, kupionych do obsługi centralnego odcinka II linii metra i wzmocnienia I linii.