Alstom zapowiedział, że pociągi metra dla nowego systemu metra w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej powstaną w Polsce. Dawne zakłady Konstal w Chorzowie, dedykowane produkcji składów metra i regionalnych, to jedna z większych fabryk koncernu.
W połowie zeszłego roku konsorcjum FAST, w skład którego wchodzą FCC (lider), Freyssinet Saudi Arabia, Alstom, Samsung, Strukton, Setec, Typsa, wygrał kontrakt na budowę i wyposażenie pod klucz trzech z sześciu planowanych w Rijadzie linii metra. Wartość całego projektu, pokrywana przez rząd Arabii Saudyjskiej, wynosi 6 mld euro.
Jeszcze w 1972 r. stolica Arabii Saudyjskiej liczyła 500 tys. mieszkańców, w 1990 r. wynosiła już cztery razy tyle. W tej chwili w Rijadzie mieszka blisko 6 mln mieszkańców. Według szacunków w 2030 r. wartość ta może przekroczyć 8 mln osób. Tak dynamicznie rozwijające się miasto – mimo nawet najlepiej utrzymanej sieci drogowej – nie obejdzie się bez efektywnej i wydajnej komunikacji szynowej. Z polecenia króla, w celu rozwiązania problemu przeciążenia ulic i poprawy warunków, w najbliższych latach Rijad dołączy do miast z metrem. Zgodnie z założeniami w pełni zautomatyzowana sieć sześciu linii będzie liczyła łącznie 170 km długości i 87 stacji – pasażerowie będą mogli z niej korzystać od 2018 r.
W ramach wspomnianego konsorcjum Alstom dostarczy m.in. tabor, system odzyskiwania energii oraz system sterowania ruchem Urbalis. Wartość udziałów Alstomu w kontrakcie wynosi 1,2 mld euro. Już wiadomo, gdzie będą powstawać nowe wagony metra. – Zdecydowaliśmy, że pociągi dla Rijadu powstaną w Chorzowie. To będzie następny projekt, jeżeli chodzi o metro, który będzie realizowany w Polsce – mówi Andreas Knitter, wiceprezes Alstom Transport na Europę. W tej chwili powstają tutaj m.in. Metropolisy dla Amsterdamu, wcześniej natomiast produkowano składy dla linii M2 i
nowo otwartej M4 w Budapeszcie.
Do Rijadu Alstom dostarczy 69 dwuwagonowych pociągów. – To zupełnie nowy produkt. Pracujemy nad nową generacją pociągów, będącą ewolucją Metropolisów – mówi Michele Viale, odpowiedzialny w Alstomie za segment pociągów metra. Jak dodaje, pociągi znajdują się teraz w fazie projektowania – ich produkcja nie rozpocznie się wcześniej niż w połowie 2015 r. Pierwszy skład będzie gotowy pod koniec 2016 r.
Składy będą miały 36 m długości i 2,71 m szerokości. – Ciekawe jest zestawienie tych pociągów: będą dwuwagonowe, w 100% napędowe. Będą jeździły w strefie pustynnej, musimy zastosować filtry ochronne przed piaskiem – tak, żeby nie dostawał się do wewnątrz składu, a powietrze pozostawało czyste – mówi Viale. W składach znajdą się trzy klasy, w tym pierwsza i rodzinna.