W budżecie Warszawy na rok 2015 zapisano 3,5 mln zł na dostosowanie I linii metra do potrzeb osób niepełnosprawnych. ZTM przewiduje budowę dodatkowych wind na kolejnych stacjach, ścieżki prowadzące dla niewidomych, a także szerszą bramkę biletową na stacji Politechnika. Jej montaż ma charakter pilotażowy.
Nowe windyOd kilku lat miasto poprawia dostępność dla niepełnosprawnych stacji I linii metra. Prace obejmują m.in. montaż dodatkowych wind i podnośników. Od początku eksploatacji wszystkie stacje są dostępne dla osób niepełnosprawnych, ale na starszych stacjach windy znajdują się tylko przy wybranych wejściach, natomiast w kilku przypadkach powierzchnię z poziomem antresoli łączą wyłącznie pochylnie.
W ostatnich latach nowe windy łączące antresolę z powierzchnią pojawiły się na stacjach Ursynów i Racławicka. W tym roku na dostosowanie I linii zaplanowano 3,5 mln zł. ZTM zaproponował wykonanie z tej puli dwóch wind na stacji Imielin (w głowicy południowej po wschodniej i zachodniej stronie), a także jednej na stacji Służew (głowica południowa). Miały one powstać
już w zeszłym roku – wybrano nawet wykonawcę, warszawską spółkę PPH Hydromach. – Niestety, w związku z tym, że prace prowadzone przez wykonawcę nie rokowały wywiązania się przez niego z umowy, Zarząd Transportu miejskiego odstąpił od umowy (z winy wykonawcy) 27 listopada 2014 r. W efekcie ponownie rozpoczęliśmy procedurę przetargową na projekt i budowę dźwigów osobowych na stacjach metra Imielin i Służew – mówi Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM Warszawa.
Ścieżki prowadząceZTM planuje też przeprowadzić kolejny etap montażu oznakowania dotykowego dla niewidomych. Kilka lat temu Metro zamontowało guzki przed krawędzią peronu. Teraz pojawią się ścieżki prowadzące, czyli wypukłe linie, wyznaczające bezpieczną, wolną od przeszkód drogę przejścia przez stację. W tym roku pojawią się na stacjach południowego odcinka Kabaty, Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów i Służew, a także na stacji przesiadkowej Świętokrzyska.
Obowiązek montażu oznakowania dotykowego wynika z rozporządzenia ministra infrastruktury z 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie. Określa ono standardy oznakowania dotykowego – guzków przy schodach i krawędziach peronów oraz ścieżek dotykowych (prowadzących). Powinny one się pojawić w ciągu pięciu lat od wejścia w życie rozporządzenia.
Szersze bramkiOrganizator chce też rozwiązać problem bramek biletowych. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się bądź z większym bagażem miały problemy z pokonywaniem kołowrotków. Dlatego też wybranym grupom pasażerów zezwolono na korzystanie z przejść awaryjnych. Doprowadziło to jednak do praktycznego
rozmontowania systemu bramek biletowych – przejścia awaryjne są otwarte niemal non-stop i przechodzą przez nie także osoby nieuprawnione. Na niektórych stacjach ponad połowa pasażerów omija bramki biletowe, które nie spełniają przez to już dobrze swojej roli.
Na stacji Politechnika w głowicy południowej ZTM planuje zamontować jedną bramkę ewakuacyjną nowego typu. – Będą to drzwi z zawiasami sprężynowymi, czyli samozamykające się. Bramka będzie podobna do tych zamontowanych na II linii metra – wyjaśnia Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM Warszawa. Z bramki tej będą nadal mogły korzystać osoby z większym bagażem lub o ograniczonej mobilności ruchowej. – Montaż nowej bramki na I linii metra ma charakter pilotażowy. Jeśli bramki się sprawdzą, docelowo zostaną zamontowane na wszystkich stacjach I linii metra – informuje Potocka.