Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął konkurs na projekty zadaszeń wejść dla stacji metra południowego odcinka I linii metra. Pierwsze miejsce zajęła wiata w formie betonowej monolitycznej struktury z ażurowymi ścianami, zaprojektowana przez pracownię Iglo Ewy Rams. Prezentujemy te wizualizacje jako pierwsi.
Wejścia do stacji metra na południowym odcinku I linii, otwartym w 1995 r., są w zdecydowanej większości pozbawione zadaszeń. Od dawna słychać postulaty mieszkańców o ich przykrycie i osłonięcie. Niedawno Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął konkurs na koncepcje zadaszeń dla stacji Kabaty i Służew.
Wpłynęło 11 prac. Pierwsze miejsce zajęła Iglo Pracownia Architektury Ewa Rams. Najwięcej punktów (50%) można dostać za architekturę – oryginalność idei projektu i rozwiązań architektonicznych. Po 25% punktów przyznanych zostanie za funkcjonalność i prawidłowość proponowanych rozwiązań technicznych w kontekście zgodności z zadanym programem oraz obowiązującymi przepisami oraz optymalizacja proponowanych rozwiązań technicznych (
więcej o założeniach). – Zwycięska praca spełnia wszystkie te kryteria – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.
mat. ZTMAutorzy zwycięskiej pracy zaproponowali postawienie monolitycznych betonowych obiektów. Materiał ten, przeżywający teraz renesans, nawiązuje do architektury otoczenia, czyli budynków z lat 80. i 90. Inspiracją były też betonowe zadaszenia stacji linii średnicowych, które pokazały niezwykłą plastyczność tego materiału.
Wyróżnikiem wejść są ażurowe ściany. „Forma zadaszenia przypomina papierową układankę origami, dzięki czemu sprawia wrażenie lekkiej, mimo betonowego budulca. Aby wpuścić światło naturalne do przejścia, wprowadziliśmy ażurowe ściany w wybranych polach „układanki”. W słoneczne dni promienie będą penetrować przestrzeń przejścia, multiplikując efekt przezierności zadaszenia” – przekonują autorzy. Ażurowa konstrukcja, o wzorze uproszczonych krzyżujących się gałęzi, inspirowana jest zieleńcem przy stacji Służew. Dzięki zastosowaniu perforacji widoczna ma być zieleń otaczająca stacje. Jak przekonują projektanci, „pola nieprzezierne otrzymały fakturę płyt szalunkowych OSB, co będzie łatwe w wykonaniu”. Grubość ścian (20 cm) ma zabezpieczać wejścia przed przenikaniem deszczu.
Drugie miejsce zajęła praca biura projektowego Lechosław Góralczyk – Sekama. Autor zaproponował minimalistyczną bryłę, obudowaną szkłem z oświetleniem LED, umożliwiającym wyświetlanie dowolnych obrazów czy informacji. Konstrukcję zadaszenia mają stanowić stalowe ramy. Zmienny charakter elewacji ma umożliwiać stosowanie zadaszeń w innych lokalizacjach.
Trzecie miejsce przyznano pracowni Marek Szaniawski Architekci. Projektanci zaproponowali zastosowanie siedmiu modułowych ram, które są coraz niższe. Ściany tworzą trapez równoramienny. Wiaty we wnętrzach byłyby identyfikowane dominującym kolorem, spójnym z barwami poszczególnych stacji, przyjętymi w latach 80.
Nie są jeszcze znane koszty realizacji ewentualnych zadaszeń. – Nie jesteśmy w stanie określić szacunkowych kosztów. Poznamy je dopiero wtedy, gdy powstanie projekt budowlany – mówi Igor Krajnow. Nie wiadomo też kiedy wejścia do stacji metra mogłyby zostać zadaszone. – Nie ma jeszcze odpowiedzi na pytanie o termin. To zależy od dostępnych środków. Jeśli będą, to możemy realizować zadaszenia już w przyszłym roku – mówi Krajnow.
I miejsce - Iglo Pracownia Architektury Ewa Rams mat. ZTMmat. ZTM
mat. ZTM mat. ZTMII miejsce - Lechosław Góralczyk – Sekama
mat. ZTM
mat. ZTM
mat. ZTMmat. ZTM mat. ZTM
III miejsce - Marek Szaniawski Architekcimat. ZTMmat. ZTM mat. ZTM
mat. ZTM