Najbardziej oblegane wejście na stację metra Wilanowska – w kierunku pętli autobusowej – zostanie przebudowane. Pasażerowie zyskają też dodatkowe schody. Prace sfinansuje prywatny inwestor, który w pobliżu będzie budować biurowiec. Niestety urzędnicy nie wykorzystali okazji do budowy nowej windy, zwiększającej dostępność stacji, z powodu braku środków i… względów strategicznych.
W rejonie południowo-zachodniego wyjścia ze stacji metra powstanie budynek biurowo-usługowy Villa Metro. Opracowując koncepcję budynku, inwestor – firma Reform Company 3 Sp. z o.o. – zwrócił się do Miasta i Metra z zapytaniem o możliwość przebudowy wspomnianego wejścia. Taką zgodę otrzymał. – Miasto i Metro nie poniosą z tytułu przebudowy wejścia żadnych kosztów – podkreśla Tomasz Kunert z Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta w Warszawie. To niezwykle oblegane wejście – prowadzi w stronę pętli autobusowej, z której odjeżdżają autobusy podmiejskie do Piaseczna i Konstancina-Jeziorny, a także na której kończy Polski Bus.
Planowany biurowiec, wiz. Dziuba ArchitekciDwa wejścia zamiast jednegoJak się zmieni stacja Wilanowska? Ingerencja nastąpi zatem w obrysie stacji, ale poza jej korpusem – antresola stacji nie będzie przebudowywana. W miejscu obecnie istniejącego wejścia z jednym ciągiem schodów ruchomych (do góry), prowadzącego w stronę pętli autobusowej, powstaną dwie oddzielne klatki schodowe. Nie będą one konstrukcyjnie powiązane w żaden sposób z nowym budynkiem – obydwa wejścia będą stanowić oddzielne, zadaszone obiekty.
Pasażerowie przesiadający się z autobusów będą korzystać szerszej klatki z dwoma biegami ruchomych i jednym biegiem schodów stałych. – Znacznie zwiększy to funkcjonalność i przepustowość wejścia, biorąc pod uwagę dotychczasowe obciążenie ruchem pasażerów na trasie metro – parking P&R – pętla autobusowa – mówi Tomasz Kunert.
Wyjście będzie bardziej skierowane w stronę projektowanej ulicy, pętli autobusowej i parkingu przesiadkowego Park & Ride. – Dotychczas klatka schodowa tego wejścia była skierowana prostopadle do osi korpusu stacji, po przebudowie podstawowa klatka schodowa zostanie przysunięta do korpusu stacji i skierowana na południowy-wschód, czyli równolegle do osi korpusu stacji – wyjaśnia Kunert.
Wyjście w stronę pętli autobusowej, wiz. Dziuba Architekci
Oprócz przebudowanego wejścia w kierunku pętli pasażerowie zyskają zupełnie nową klatkę schodową – z jednym ciągiem schodów stałych, prowadzącą w kierunku zachodnim, w stronę ul. Puławskiej. – Dodatkowa klatka schodowa będzie obsługiwać ruch lokalny przed projektowanym pasażem handlowym, co pozwoli na wydzielenie ruchu lokalnego w tym kierunku – informuje Tomasz Kunert.
Windy nie będzieNa stacji nie są przewidziane żadne inne prace modernizacyjne czy remontowe. Miasto nie wykorzysta też okazji do budowy nowej windy, która znacznie ułatwiłaby przesiadki pasażerom niepełnosprawnym, z wózkami czy większym bagażem. Istniejąca winda znajduje się po drugiej stronie antresoli, czyli po przeciwnej stronie wyjścia w kierunku pętli autobusowej. – Nie można mówić o zaniechaniu budowy windy, ponieważ Miasto nie miało w planach żadnej niezależnej realizacji prac modernizacyjnych polegających na przebudowie tego przejścia, budowie windy i innych oraz nie prowadziło żadnych przygotowań do takiej inwestycji – podkreśla Kunert.
Jak przekonują urzędnicy budowa nowej windy nie jest przewidziana z uwagi na brak środków finansowych na modernizację istniejącej linii oraz uwarunkowania techniczne stacji. – Metro na „południowym odcinku” zostało zbudowane jako budowla ochronna w ramach systemu obrony cywilnej ludności. Zarówno konstrukcja stacji, jak i wyposażenie techniczne zapewniają szczelność obiektów metra w przypadku ogłoszenia zagrożenia. Dlatego na tych stacjach nie może być zastosowane rozwiązanie transportu pionowego łączące bezpośrednio poziom peronu z powierzchnią terenu – zauważa Tomasz Kunert. Nic nie stoi na przeszkodzie jednak, żeby myśleć o windzie łączącej antresolę z poziomem terenu, tym bardziej, że windy antresola – peron znajdują się już po obydwu stronach stacji (głowice północna i południowa).
Nowe wyjście w stronę ul. Puławskiej, wiz. Dziuba ArchitekciDlaczego windy nie mógł sfinansować prywatny inwestor, skoro i tak zabiera się za przebudowę całego wejścia? – Inwestycją główną w tym rejonie jest budowa, przez prywatny podmiot, budynku biurowo-usługowego „Villa Metro”. Nie jest to żadna wspólna inwestycja budowy budynku i obiektów metra, na zasadzie PPP lub innych form współpracy. Prywatny podmiot nie realizuje prac na zlecenie Miasta – przekonuje Kunert.
Mogą zamknąć wejście Prawdopodobnie przebudowa zostanie przeprowadzona w czasie wakacji, jednak – jak zaznacza Miasto – dokładny termin nie został ustalony. Pasażerowie muszą liczyć się ze sporymi utrudnieniami. – Sama realizacja przebudowy wejścia, ze względów technicznych i bezpieczeństwa, może się wiązać z czasowym zamknięciem istniejącego wejścia południowo-zachodniego – decyzja w tej sprawie będzie uzależniona od wyników symulacji ewakuacyjnej, do przeprowadzenia której został zobowiązany inwestor – mówi Tomasz Kunert.
Inwestor będzie zobowiązany do maksymalnego skrócenia ewentualnego zamknięcia. Ponadto będzie musiał wykonać tymczasowy chodnik łączący wejście południowo-wschodnie z parkingiem P+R i pętlą autobusową.
Nowe wyjście w stronę ul. Puławskiej, wiz. Dziuba Architekci