Równolegle do przetargu na rozbudowę II linii Metro Warszawskie prowadzi konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej dla kolejnych stacji – dwóch na Bemowie oraz trzech na Bródnie. Spółka przesunęła termin składania wniosków o udział w konkursie na koniec marca.
Warszawa nie poprzestaje na rozbudowie metra na centralnym odcinku II linii metra. Toczy się przetarg na wykonawców odcinków 3+3 – czyli przedłużeń po trzy stacje w kierunku zachodnim, na Wolę, oraz w kierunku wschodnio-północnym, na Targówek. Teraz Metro Warszawskie prowadzi konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej kolejnych stacji II linii metra – dwóch na Bemowie oraz trzech na Bródnie (oddzielnie dla odcinka zachodniego i wschodnio-północnego).
Na odcinek zachodni, o długości ok. 2,12 km, składają się dwie stacje z dwoma odcinkami tuneli szlakowych z wentylatorniami. Stacja C-5 o roboczej nazwie Ulrychów (Wola Park) znajdzie się pod Górczewską, w rejonie ulicy Białowiejskiej. Kolejna stacja, C-4 o roboczej nazwie Górce (Powstańców Śląskich), jest zaplanowana pod Górczewską, w rejonie ratusza dzielnicy Bemowo oraz skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.
Na odcinku wschodnio-północnym, o długości ok. 3,95 km, przewidziano trzy stacje i trzy odcinki tuneli szlakowych z wentylatorniami. Stacja C-19 Zacisze powstać ma pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania ul. Litawora z ul. Rolanda. Kolejną stację, C-20 Kondratowicza, przewidziano pod skrzyżowaniem ul. Kondratowicza z ul. Malborską, po zachodniej stronie ul. Św. Wincentego. Ostatnia stacja, C-21 Bródno (Rembielińska) powstać ma pod ul. Kondratowicza po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej.
Zgodnie z pierwotnym regulaminem miał już minąć termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Spółka postanowiła jednak przesunąć tę datę na 30 marca br. To oczywiście przesuwa wszystkie kolejne etapy. Uczestnicy będą mieli co najmniej 90 dni na złożenie prac, licząc od daty zaproszenia do składania prac.
Pod uwagę będzie brane jest aż siedem kryteriów: walory konstrukcyjno-technologiczne (5%), walory eksploatacyjne (10%), minimalizacja oddziaływania obiektów metra na środowisko w czasie eksploatacji (10%), koszt wykonania projektu budowlanego wraz z nadzorami autorskimi (30%), rozwiązania architektoniczne (25%), powiązanie stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej (10%) oraz program i rozwiązania technologiczne torów odstawczych i do zawracania pociągów (10%). Na zwycięzcę konkursu – w każdej z dwóch jego części – czeka nagroda po 50 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji „z wolnej ręki” ws. wykonania projektów budowlanych. Ponadto dla każdego z odcinków mogą zostać przyznane cztery wyróżnienia po 25 tys. zł.
Zgodnie z warunkami konkursu złożone projekty mają stanowić kontynuację rozwiązań przyjętych na odcinku centralnym II linii metra w zakresie zadaszeń wyjść (występują szklane „motylki”) oraz elementów ściany zatorowej (na centralnym odcinku zastosowano emalię na blasze z kolorowymi grafikami Wojciecha Fangora, przedstawiającymi nazwy poszczególnych stacji). Koncepcja stacji C-19 powinna zawierać schemat rozbudowy konstrukcji stacji umożliwiającej budowę odgałęzienia II linii metra w kierunku Białołęki.
Przedłużenia II linii w ramach tzw. odcinków 3+3 – do stacji Księcia Janusza na Woli i Trockiej (dawniej Targówek II) – powinny być gotowe w 2019 r. Miasto przewiduje natomiast, że przystanki objęte tym konkursem zostaną skończone w 2022 r.
Więcej o założeniach konkursu i kryteriach oceny w Monitorze