Dzisiaj (6 grudnia) tarcza Maria przebiła się na stację metra Dworzec Wileński. Oznacza to, że pierwszy tunel nowego, budowanego obecnie wschodniego-północnego odcinka II linii metra, którym będą poruszać się pociągi na Targówek, został w całości wydrążony.
Jak poinformowało nas Metro Warszawskie, dzisiaj w okolicach godz. 9:00 tarcza TBM Maria, która drąży tunel południowy dla pociągów w kierunku Targówka na budowanym wschodnim-północnym odcinku II linii metra, przebiła się do stacji C15 Dworzec Wileński, znajdującej się na funkcjonującym centralnym odcinku II linii metra. Oznacza to, że pierwszy tunel na nowym odcinku został w całości wydrążony. – Maria skończyła pracę. Będzie teraz rozbierana, a następnie wyciągana w częściach przez szyb technologiczny na stacji Dworzec Wileński – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy firmy AGP Metro.
Drążenie tuneli na odcinku wschodnim-północnym
rozpoczęło się na początku maja – wówczas ze stacji C18 Trocka wystartowała Maria, która do wydrążenia miała ok. 2,2 km tuneli (z wyłączeniem odcinków stacyjnych). Na swojej drodze maszyna pokonała dwie budowane stacje – C17 Targówek i C16 Szwedzka. Tarcza była przesuwana przez korpus stacji stację z
wykorzystaniem nowej technologii. – Mamy specjalny wózek, na którym umieszczana jest tarcza, następnie ten wózek dzięki siłownikom hydraulicznym jest przesuwany do przodu po ułożonych torach – wyjaśnia Mateusz Witczyński. Od pierwszego tygodnia października Maria pracowała przy najdłuższym odcinku tunelu – od Szwedzkiej do Dworca Wileńskiego. Jak informuje wykonawca, rekordowy wynik dziennego drążenia wyniósł 30 metrów (ułożono 22 pierścienie), a miesięczny 555 metrów (370 pierścieni).
Równolegle wciąż pracuje Anna, której zadaniem jest wydrążenie sąsiedniego tunelu, którym będą jeździć pociągi z Targówka do centrum. Tarcza wystartowała z Trockiej na przełomie maja i czerwca. – Mamy nadzieję, że na początku przyszłego roku dotrze do Dworca Wileńskiego – mówi Witczyński.
Na wschodnio-północnym, 3,1-kilometrowym odcinku w kierunku Targówka przewidziano trzy stacje. Przystanek C-16 Szwedzka powstaje w rejonie skrzyżowania Szwedzkiej i Strzeleckiej. Stacja C-17 Targówek została zaplanowana w rejonie Pratulińskiej i Ossowskiego. Za nią zaplanowano komorę rozjazdową. Ostatni przystanek. C-18 Trocka, powstaje natomiast przy skrzyżowaniu Pratulińskiej i Trockiej.
Umowę na budowę tego odcinka podpisano z firmą Astaldi 11 marca 2016 r. Wykonawca ma 38 miesięcy na realizację prac, co oznacza, że powinny się one zakończyć w maju 2019 r. Nowy odcinek zostanie uruchomiony po odbiorach i wydaniu pozwolenia na użytkowanie.