Metro Warszawskie prowadzi teraz konkurs na koncepcję ostatniego zachodniego odcinka II linii metra – od Powstańców Śląskich do Połczyńskiej wraz z STP Mory. Integralną częścią mają być założenia programowo-przestrzenne węzłów przesiadkowych, które przewidziane są przy stacjach C3 Lazurowa i C1 Połczyńska. Ten drugi ma szansę pod względem funkcji dorównać Młocinom na północnym krańcu I linii.
Pod koniec października Metro Warszawskie ogłosiło
konkurs na koncepcję architektoniczno-budowlaną ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Chrzanowie – od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Mory. Ostatnio władze miasta zapowiedziały przyspieszenie jego realizacji – ma powstać do 2023 r.
Zgodnie z wymaganiami integralną częścią koncepcji każdej stacji powinno być przedstawienie programowo-przestrzennych węzła przesiadkowego – z uwzględnieniem wzajemnych powiązań stacji metra z innymi środkami transportu. To nowość, bo na wcześniejszych odcinkach II linii metra nie pomyślano o zaprojektowaniu dogodnych przesiade – w efekcie niektóre stacje nie będą przyjazne dla przesiadających się pasażerów (przykładowo stację C4 Powstańców Śląskich zaplanowano w całości po jednej stornie skrzyżowania – dopiero po
głosach krytyki przewidziano wyjścia na wszystkie narożniki, ale bez połączenia z przystankami tramwajowymi).
ZTM przewidział dwa węzły – jeden przy stacji C1 Połczyńska, która znajdzie się w rejonie skrzyżowania Sochaczewskiej i Połczyńskiej, a drugi przy stacji C3 Lazurowa, którą przewidziano w rejonie skrzyżowania Górczewskiej i Lazurowej oraz istniejących pętli autobusowej i tramwajowej Os. Górczewska. Szczegółowe lokalizacje węzłów powinien zaproponować projektant. Założono, że prace projektowe i roboty budowlane dotyczące węzłów przesiadkowych będą realizowane jako odrębne zadania w stosunku do obiektów metra.
PołczyńskaW przypadku węzła na Połczyńskiej przewidziano przystanek końcowy dla komunikacji miejskiej i podmiejskiej z możliwością obsługi relacji przelotowych w formie zbiorczych przystanków dla wysiadających (o długości 40 metrów) oraz 10 stanowisk do postoju technicznego pojazdów 18-metrowych. Ponadto założono lokalizację przystanku końcowego dla komunikacji dalekobieżnej ze stanowiskami do jednoczesnej obsługi 10 pojazdów. Miałyby one być połączone – bez kolizji z ruchem pojazdów – z poczekalnią, w której znajdowałyby się stanowiska kasowo-informacyjne, toalety, pomieszczenie do przewijania dziecka, lokale handlowo-usługowe z uwzględnieniem gastronomii.
Ponadto zaplanowano zadaszony parking Bike & Ride dla co najmniej 100 rowerów (z możliwością rozbudowy do 300 miejsc), wraz z układem dróg rowerowych, a także parking przesiadkowy Park & Ride dla co najmniej 1000 pojazdów (z możliwość rozbudowy do 2000 stanowisk), przy czym ruch samochodów nie może się odbywać po jezdniach dla transportu zbiorowego. Ponadto założono po obu stronach Połczyńskiej stanowiska Kiss & Ride dla co najmniej trzech samochodów. Projektanci będą musieli również wskazać miejsce pod stację roweru publicznego Veturilo.
Lazurowa
W węźle przy stacji C3 Lazurowa znaleźć się ma przystanek przystanek końcowy dla komunikacji miejskiej i podmiejskiej z możliwością obsługi relacji przelotowych w formie zbiorczych przystanków dla wysiadających (o długości 40 metrów). Zaplanowano jednak aż 20 stanowisk do postoju technicznego. Przebudowę czeka pętla tramwajowa – założono cztery tory techniczne o długości 65 metrów każdy, z przystankami dla wsiadających i wysiadających, zintegrowanymi z wejściem do antresoli stacji metra (przystanki mogą być zlokalizowane w terenie dzielącym jezdnie ul. Górczewskiej).
Przewidziano również budynek węzła przesiadkowego. Założono maksymalne wykorzystanie działki i oddanie pozostałej części nieruchomości pod zabudowę komercyjną (biurową i/lub mieszkaniową). W obrębie węzła znaleźć się ma pomieszczenie handlowe do obsługi pasażerów komunikacji miejskiej.
Ponadto zaplanowano parking przesiadkowy Park & Ride z pojemnością minimalną 800 pojazdów (z możliwością rozbudowy do 1500 stanowisk), parking Bike & Ride na co najmniej 100 rowerów (z możliwością rozbudowy do 200 stanowisk), miejsce na stację Veturilo, postój taksówek, trzy miejsca Kiss & Ride.