Budowniczowie metra są zadowoleni z pracy tarczy TBM Maria, drążącej południowy tunel odcinka wschodniego-północnego II linii metra między Szwedzką a Dworcem Wileńskim. Tarcza minęła już najgorszą strefę żwiru i kamieni narzutowych, przez którą wykonawca zdecydował się na czasowe wykwaterowanie mieszkańców kilku kamienic.
Wykonawca odcinka wschodniego-północnego pracuje teraz przy najdłuższym odcinku tunelu – od stacji C16 Szwedzka do istniejącej stacji C15 Dworzec Wileński. W pierwszym tygodniu października ze Szwedzkiej wystartowała tarcza TBM Maria, która drąży tunel południowy dla pociągów w kierunku Targówka. Zapobiegawczo wykonawca zdecydował się na czasowe
wykwaterowanie mieszkańców kamienic, pod którymi miała przejść maszyna.
Szczęśliwie w trakcie drążenia jak dotąd nie wystąpiły żadne utrudnienia i przeszkody. – Tarcza minęła pierwszy rząd budynków. Jesteśmy bardzo zadowoleni – mieszkańcy wrócili do poszczególnych kamienic o 2-4 dni wcześniej. Maszyna osiąga parametry wyższe niż zakładał projekt – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Astaldi. – Eksperci stwierdzili, że praca tarczy nie miała wpływu na konstrukcję budynków i są one bezpieczne – informuje Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Tarcza znajduje się teraz mniej więcej między Strzelecką 26 a budynkiem przedszkola. Oznacza to, że tarcza pokonała ok. 180 m. – W okolicy budynku nr 40 wyszliśmy z fazy żwiru oraz kamieni narzutowych i faktycznie praca maszyny jest cichsza – dodaje Witczyński. Jak dodaje, na weekend zaplanowano przejście w okolicach przedszkola, które jest jednak nieco cofnięte względem tunelu.
Druga tarcza, Anna, która ma drążyć tunel północny dla pociągów w kierunku Woli cały czas znajduje się na stacji C16 Szwedzka. – Jest przygotowywana do startu. Niedługo powinna ruszyć – mówi Mateusz Witczyński. Jak dodaje, w całości będzie przechodzić pod jezdnią ulicy Strzeleckiej, więc nie jest przewidziana potrzeba czasowego wykwaterowywania mieszkańców. Jedynie w części będzie przechodziła pod budynkiem przy stacji C15 Dworzec Wileński. Drążenie tuneli do Dworca Wileńskiego ma zakończyć się na przełomie grudnia i stycznia.
Na odcinku zachodnim II linii metra, realizowanym przez firmę Gulermak, również trwają intensywne prace. Na stacji C6 Księcia Janusza trwa wybieranie ziemi z poziomu -2. Wzmocniono już stację na wyjściu tarcz TBM, których start na tym odcinku zapowiadany jest na luty 2018 r. Na sąsiedniej stacji C7 Młynów rozpoczęły się prace przy wydobywaniu ziemi z pierwszego podziemnego poziomu stacji. Prowadzone są prace przy wzmocnieniu wejść i wyjść dla tarcz TBM.